۱۰۳
ویرایش
حسین عباسپور (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «بندانگشتی '''روحالله رشیدی''' در محله ایده...» ایجاد کرد) |
حسین عباسپور (بحث | مشارکتها) |
||
سطر ۱: | سطر ۱: | ||
[[پرونده:Photo ۲۰۱۹-۰۹-۲۲ ۱۲-۲۷-۰۵.jpg|بندانگشتی]] | [[پرونده:Photo ۲۰۱۹-۰۹-۲۲ ۱۲-۲۷-۰۵.jpg|بندانگشتی]] | ||
'''روحالله رشیدی''' در محله ایدهلو یکی از محلههای حاشیهنشین تبریز در سال 1358 به دنیا آمده | '''روحالله رشیدی''' در محله ایدهلو یکی از محلههای حاشیهنشین تبریز در سال 1358 به دنیا آمده. پدرش فرشباف بوده و جزو اقشار متوسط به پایین به حساب میآمد. در کارشناسی و کارشناسی ارشد جامعهشناسی به تحصیل پرداخت و حدود 12 سال، به معلمی و معاونت در مدرسه مشغول بود. به روزنامهنگاری روی آورد و بعدها رسانههای مختلف مکتوب و مجازی نظیر آذر پیام و هفته نامه میثاق را اداره کرد، که تأثیر مهمی در دمیدن فضای عدالتخواهی در تبریز و حتی کشور داشت. قلم عدالتخواهانه و رسای او موجب آشنایی و پیگیری قلمش از جانب جبهه فرهنگی انقلاب و عدالتخواهان شهرهای مختلف کشور شد. همین آشنایی وحید جلیلی را به وی رساند و روحالله رشیدی دومین دفتر استانی دفتر مطالعات را در تبریز راهاندازی کرد. وی به برگزاری کلاسهای مختلف برای فعالان دانشجویی و فرهنگی پرداخت. موازی این برنامهها به همکاری با صدا و سیما و اجرای حدود 43 قسمت برنامهای به نام مطالبه همت گماشت و از تحقیق و پژوهش تا اجرای این برنامه موفق را در صدا و سیمای آذرباریجان شرقی به ثمر رساند. همچنین برنامههای دیگری با موضع انقلاب اسلامی نظیر پلاک 22 و واجب فراموش شده با موضوع امر به معروف و نهی از منکر را پیگیری کرد. | ||
ویژگیها | ویژگیها | ||
با نگاهی به اقدامات مختلف روح الله رشیدی میتوان سرخطهای زیر را در ادبیات او جستجو کرد: | با نگاهی به اقدامات مختلف روح الله رشیدی میتوان سرخطهای زیر را در ادبیات او جستجو کرد: | ||
سطر ۲۶: | سطر ۲۶: | ||
برای او نگاه تاریخی و هویت بخشی هم مهم است. به گردآوری تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در آذربایجانشرقی میپردازد اما او هم روی نقطههای اثرگذار دست میگذارد هم آنها را به خروجی جدی میرساند، مثلاً بزرگداشت تاریخ شفاهی مربیان پرورشی دهه شصت یا یک روزنامه فروش فعال مهم. حتی به هویتسازی جدید هم میپردازد، مثلاً دیدار جعفریان و بهزاد پروین قدس را کلید میزند تا حرف جدید ایجاد کند. به مواردی نظیر جشنوارهی ملی عکاسی از دیوارنوشتههای انقلاب اسلامی و دفاع مقدساین نگاه تاریخی و هویتی به نگاه منطقهای هم پیوند میخورد. به بازتولید انقلاب با محوریت نگاه هویتی-منطقهای همت میگمارد، مثلاً مجموعهیاویاندیلاریاتانلار (خفتگانبیدارشدند)، اشعار انقلابی عاشورایی ترک، قانلی محراب درباره امام جمعه شهید تبریز، مجموعهی صوتی زمان سنی تانییاجاق اشعار ترکی شاعران آذربایجان در وصف حضرت امام خمینی(ره)، سرود شانلی امام با صدای استاد قرهباغی، تولید مستند مسجد آیتالله طالقانی ایدهل و سرود ترکی گوجلی محرم. این هویتسازی او را به توجه به سرداران جبهه فرهنگی انقلاب نظیر مرحوم ابراویز، بزرگداشت مرحوم میرزاعلی زیرک شاعر مردمی انقلاب اسلامی، کارگاه خط و طراحی از جملات طلایی شهید آوینی، طرحهای گرافیکی از آثار احمد عزیزی، شهید آوینی و جریان روشنفکری (بررسی کتابحلزونهای خانه به دوش)، کشانده است. | برای او نگاه تاریخی و هویت بخشی هم مهم است. به گردآوری تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در آذربایجانشرقی میپردازد اما او هم روی نقطههای اثرگذار دست میگذارد هم آنها را به خروجی جدی میرساند، مثلاً بزرگداشت تاریخ شفاهی مربیان پرورشی دهه شصت یا یک روزنامه فروش فعال مهم. حتی به هویتسازی جدید هم میپردازد، مثلاً دیدار جعفریان و بهزاد پروین قدس را کلید میزند تا حرف جدید ایجاد کند. به مواردی نظیر جشنوارهی ملی عکاسی از دیوارنوشتههای انقلاب اسلامی و دفاع مقدساین نگاه تاریخی و هویتی به نگاه منطقهای هم پیوند میخورد. به بازتولید انقلاب با محوریت نگاه هویتی-منطقهای همت میگمارد، مثلاً مجموعهیاویاندیلاریاتانلار (خفتگانبیدارشدند)، اشعار انقلابی عاشورایی ترک، قانلی محراب درباره امام جمعه شهید تبریز، مجموعهی صوتی زمان سنی تانییاجاق اشعار ترکی شاعران آذربایجان در وصف حضرت امام خمینی(ره)، سرود شانلی امام با صدای استاد قرهباغی، تولید مستند مسجد آیتالله طالقانی ایدهل و سرود ترکی گوجلی محرم. این هویتسازی او را به توجه به سرداران جبهه فرهنگی انقلاب نظیر مرحوم ابراویز، بزرگداشت مرحوم میرزاعلی زیرک شاعر مردمی انقلاب اسلامی، کارگاه خط و طراحی از جملات طلایی شهید آوینی، طرحهای گرافیکی از آثار احمد عزیزی، شهید آوینی و جریان روشنفکری (بررسی کتابحلزونهای خانه به دوش)، کشانده است. | ||
حریت و تقدم فرهنگ بر سیاست | حریت و تقدم فرهنگ بر سیاست | ||
او عدالتخواه و فرهنگی است، اما حر و آزاده است. حاضر نیست کار فرهنگی را فدای چیزهای زودگذر مثل نقشآفرینی سیاسی کند، اما اگر احساس تکلیف کرد به صحنه دعوت یا تبلیغ برای یک کاندیدای انقلابی وارد میشود. جایی هم دید که مثلاً همین کاندیدا ضعف دارد، نمیایستد بلافاصله تذکر میدهد، موثر هم نشد عقب میکشد. اگر هم کسی در جناح دیگر یافت که پایبند اصول است، او را به صرف تفاوت نگاه سیاسی حذف نمیکند، اما بازی هم نمیخورد که به واسطه چند ویژگی مثبت جزئی در پازل دیگران بیفتد. حتی خطاب به کاندیدایی که اصلح میداند نهیب میزند که «طریفیت یافتن انتخابات مسلخی برای جمهوریت» است. در اوج این که برخلاف امر رهبری مسئله اصلی کشور جریان انحرافی میشود از حمله به این رویکرد ابائی ندارد مثلاً در مخالفت با دولت دهم بایّ نحوٍ کان مینویسد: «اینکه کسی از دولت مستقر به هر دلیلی خوشش نمیآید دلیل نمیشود که هرجا هر اتفاق ناخوشایندی افتاد ربطش بدهد به دولت و جریان کذاییاش». نگاهش به فعالیت سیاسی بالا بردن قدرت تمیز و خودداری از هاضمهی سیاسی فستفودی انقلابیها است: «آرمانخواهی حداقلی، یعنی در عینِ اعتقاد به اصلِ آرمانخواهی، حرکت در این مسیر را بیدردسر و بدون درگیری طلب کردن. عدالتطلبی حداقلی یعنی باور به اصالت عدالت، و در همان حال تبصره زدن به آن و مقدمه قائل شدن برای تحقق عدالت. استکبارستیزی حداقلی یعنی اعتقاد به پلید بودن استکبار و لزوم مبارزه با آن، ولی پیش نهادن قواعد دیپلماتیک و قید و بند زدن به تصمیمات، به گونهای که استکبار همواره از موضع بالا و در مقام طلبکار با شما حرف بزند. مخلص کلام این است: بچههای انقلاب که به گزینهای رسیدهاند و دارند از او دفاع میکنند، ضمن توجه به اینکه به هر حال دارند به نفع جمهوری اسلامی کار میکنند، در همان حال باید قدرت تمیز و تحلیل خود را در این عرصهها ارتقاء بخشند. هاضمهی سیاسی نیروهای انقلاب نباید فست فودی باشد که چون حوصلهی تحلیل و تعمق ندارند به گزینههای کمهزینه و بیدردسر بسنده کنند». | او عدالتخواه و فرهنگی است، اما حر و آزاده است. حاضر نیست کار فرهنگی را فدای چیزهای زودگذر مثل نقشآفرینی سیاسی کند، اما اگر احساس تکلیف کرد به صحنه دعوت یا تبلیغ برای یک کاندیدای انقلابی وارد میشود. جایی هم دید که مثلاً همین کاندیدا ضعف دارد، نمیایستد بلافاصله تذکر میدهد، موثر هم نشد عقب میکشد. اگر هم کسی در جناح دیگر یافت که پایبند اصول است، او را به صرف تفاوت نگاه سیاسی حذف نمیکند، اما بازی هم نمیخورد که به واسطه چند ویژگی مثبت جزئی در پازل دیگران بیفتد. حتی خطاب به کاندیدایی که اصلح میداند نهیب میزند که «طریفیت یافتن انتخابات مسلخی برای جمهوریت» است. در اوج این که برخلاف امر رهبری مسئله اصلی کشور جریان انحرافی میشود از حمله به این رویکرد ابائی ندارد مثلاً در مخالفت با دولت دهم بایّ نحوٍ کان مینویسد: «اینکه کسی از دولت مستقر به هر دلیلی خوشش نمیآید دلیل نمیشود که هرجا هر اتفاق ناخوشایندی افتاد ربطش بدهد به دولت و جریان کذاییاش». نگاهش به فعالیت سیاسی بالا بردن قدرت تمیز و خودداری از هاضمهی سیاسی فستفودی انقلابیها است: «آرمانخواهی حداقلی، یعنی در عینِ اعتقاد به اصلِ آرمانخواهی، حرکت در این مسیر را بیدردسر و بدون درگیری طلب کردن. عدالتطلبی حداقلی یعنی باور به اصالت عدالت، و در همان حال تبصره زدن به آن و مقدمه قائل شدن برای تحقق عدالت. استکبارستیزی حداقلی یعنی اعتقاد به پلید بودن استکبار و لزوم مبارزه با آن، ولی پیش نهادن قواعد دیپلماتیک و قید و بند زدن به تصمیمات، به گونهای که استکبار همواره از موضع بالا و در مقام طلبکار با شما حرف بزند. مخلص کلام این است: بچههای انقلاب که به گزینهای رسیدهاند و دارند از او دفاع میکنند، ضمن توجه به اینکه به هر حال دارند به نفع جمهوری اسلامی کار میکنند، در همان حال باید قدرت تمیز و تحلیل خود را در این عرصهها ارتقاء بخشند. هاضمهی سیاسی نیروهای انقلاب نباید فست فودی باشد که چون حوصلهی تحلیل و تعمق ندارند به گزینههای کمهزینه و بیدردسر بسنده کنند». | ||
نگاه فرهنگی حتی به استکبارستیزی | نگاه فرهنگی حتی به استکبارستیزی | ||
سطر ۳۹: | سطر ۳۷: | ||
او فقط خود یک ژورنالیست خوب نیست به دنبال تربیت نیرو نیز هست. تشویق دیگران به نوشتن، و برگزاری کلاسهای مختلف بخشی از این رویکرد است. رشد دادن نیرو برای او مهم است ترغیبفعالین انقلابیبهکتابخوانی از نکاتی است که اطرافیان او میگویند. کلاسهای آموزش تصويربرداري نمونهای از این دغدغه است. این اهمیت دادن به تربیت همواره در کنار کارها حتی او را به کارهای عمیق تربیتی در مدرسه از تدریس تا معاونت مدرسه کشانده است. به تولید محصولاتی نظیر جزوه وبلاگ نویسی به قصد قربت برای همین قضیه نیز همت میگمارد. | او فقط خود یک ژورنالیست خوب نیست به دنبال تربیت نیرو نیز هست. تشویق دیگران به نوشتن، و برگزاری کلاسهای مختلف بخشی از این رویکرد است. رشد دادن نیرو برای او مهم است ترغیبفعالین انقلابیبهکتابخوانی از نکاتی است که اطرافیان او میگویند. کلاسهای آموزش تصويربرداري نمونهای از این دغدغه است. این اهمیت دادن به تربیت همواره در کنار کارها حتی او را به کارهای عمیق تربیتی در مدرسه از تدریس تا معاونت مدرسه کشانده است. به تولید محصولاتی نظیر جزوه وبلاگ نویسی به قصد قربت برای همین قضیه نیز همت میگمارد. | ||
{{فعال فرهنگی}} | {{رده: فعال فرهنگی}} | ||
{{نویسنده}} | {{رده: نویسنده}} | ||
{{عدالتخواه}} | {{رده: عدالتخواه}} | ||
{{جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی}} | {{رده: جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی}} | ||
منبع: | منبع: | ||
https://www.teribon.ir/archives/264067/%D8%B1%D9%88%D8%AD%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%AF%DB%8C%D8%8C-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%B7.html | https://www.teribon.ir/archives/264067/%D8%B1%D9%88%D8%AD%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%AF%DB%8C%D8%8C-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%B7.html |
ویرایش