از پشت میز حسابداری تا پای تخته‌ی نهضت سوادآموزی

از قصه‌ی ما

خانم حوا باوقاعلی نودهی متولد سال 1344 که درمنطقه دهکده المپیک تهران به دنیا امده است.اصلیت ایشان شمالی و اهل روستای کوچهصفهان میباشند. وی در یک خانواده ی مذهبی بزرگ شده است و دارای 3 خواهر و3 برادر میباشد. پدرشان قبل از انقلاب در کارخانه ی ایران خودرو کار میکردند که به دلیل نماز خواندنش ،اخراج میشود و چندسالی نیز بیکار بوده اند تا اینکه به شغل خواربار فروشی در حیاط منزلشان مشغول میشوند.

فعالیت ها

از کودکی چون فرزند بزرگتر خانواده بوده، پابه پای پدر در جریانات انقلاب و همه‌ی راهپیمایی ها حضور داشته و فعالیت کرده است. بعد از پیروزی انقلاب عضو بسیج میشود و اکنون نیز با افتخار میگوید که بسیجی هستم. دیپلم اقتصاد خود را میگیرد و از طریق اشنای خود، در شرکت ماکارونی امید به عنوان حسابرس همراه با پدر خود به مدت دوسال کار میکند تا اینکه یک روز در همان شرکت که مشغول خواندن روزنامه بود، در سال 1368، اگهی نهضت سوادآموزی را میبیند و به دلیل علاقه‌ای که به معلمی داشت، تصمیم خود را میگیرد که در ازمون نهضت سوادآموزی شرکت کند که بعد از قبولی در ازمون دوره های مقدماتی و تکمیلی نهضت را به مدت دو ماه در شهرستان ملارد با سختی فراوان میگذراند. خانم باوقاعلی روستای رندان را برای شروع کار خود انتخاب میکند و چون آن روستا از نظر رفت و امد شرایط مساعدی را نداشته بعد از کسب رضایت خانواده در همان روستا در خانه ی یکی از روستاییان ساکن میشود. در سال 1369 به واسطه ی نهضت با همسر خود در همان روستا اشنا میشود و حاصل این ازدواج نیز دو فرزند پسر و دختر میباشد.ایشان بعد از یک سال تلاش در روستای رندان و گذراندن دوره ی مقدماتی و بعد از ان یک سال تدریس در مدرسه ی عفاف شهرستان زیباشهر بلاخره مورد تایید راهنمای ناظر قرار میگیرد و به‌عنوان راهنما نیز پذیرفته میشود و تاکنون نیز با اموزش و پرورش همکاری میکند وی بعد از گذراندن یک دوره در مرکز علمی کاربردی، فوق دیپلم روان شناسی کودکان استثنایی را میگیرد.

ویژگی های مثبت خانم باوقاعلی نودهی

  • خاطرات گذشته بخصوص دوران کار کردن در نهضت را به باددارد.
  • به دلیل سکونت در محله‌ای که اموزشیار بوده و فراخی زمانی که داشته است، توانسته است که در کنار تدریس به اموزش های هنری نیز بپردازد و برای بعضی از سوادآموزان از این طریق درامدزایی کند.
  • نسبت به معیشت و مشکلات سوادآموزان بی تفاوت نبوده و در حد توان خود به انها کمک میکرده است.
  • فردی است که خاطرات را با جزییات و همراه با احساسات خود بیان میکند.
  • ایشان اسناد و مدارکی که از دوره ی اموزشیاری داشته اند به همراه مدارک دانش اموزان خود جداگانه نگه داری کرده اند.
  • هم اکنون نیز از سرنوشت بسیاری از دانش اموزان خود اطلاع دارد که بعد از نهضت به چه جایگاهی رسیده اند و با بعضی نیز ارتباط دارد.

جستارهای وابسته