۳٬۲۲۹
ویرایش
سطر ۱: | سطر ۱: | ||
لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرماییداز چه سالی وارد آموزشوپرورش | لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرماییداز چه سالی وارد آموزشوپرورش شدید؟ | ||
بنده رحیم رضایالهی متولد سال 1346 در شهر تبریز هستم، دوران تحصیلات ابتدایی تا راهنمایی را در مدرسه فرقانی در محله حکمآباد سپری کردم، مقطع متوسطه در دبیرستان شهید | بنده [[رحیم رضایالهی]] متولد سال 1346 در شهر تبریز هستم، دوران تحصیلات ابتدایی تا راهنمایی را در مدرسه فرقانی در محله حکمآباد سپری کردم، مقطع متوسطه در دبیرستان شهید '''آیتالله قاضیطباطبایی''' ادامه تحصیل دادم که در همان سال اول توفیق حضور در جبهههای حق علیه باطل را داشتم. بنده در سال 1366 موفق به اخذ مدرک دیپلم شدم و از مهر 1366 وارد تربیتمعلم شدم و بعد از دوسال که دوره تربیتمعلم تمام شد به عنوان مربی پرورشی مشغول به خدمت شدم. | ||
بعد از انقلاب اولین سال تحصیلی که تجربه کردید چگونه بود. | بعد از انقلاب اولین سال تحصیلی که تجربه کردید چگونه بود. | ||
سال چهارم ابتدایی را میخواندیم که انقلاب پیروز شد و ادامه تحصیلات را در نظام جمهوریاسلامی خواندیم | سال چهارم ابتدایی را میخواندیم که انقلاب پیروز شد و ادامه تحصیلات را در نظام جمهوریاسلامی خواندیم | ||
بعد از انقلاب که به عنوان دانشآموز در مدارس بودید مربیان شما در تفهیم انقلاب اسلامی موثر بودند. | بعد از انقلاب که به عنوان دانشآموز در مدارس بودید مربیان شما در تفهیم انقلاب اسلامی موثر بودند. | ||
در بین مربیان، افراد شایسته ای بودند که دانشآموزان را دینی و مذهبی تربیت کنند و بعد از پیروزی انقلاب هم تکلیفی که بر دوش مربیان گذاشته شد انقلابی بار آوردن بچههاو تبیین ارزشهای انقلابی بود.تعدادی از مربیان نیز بودند که در همین راستا به درجه رفیع شهادت نائل شدند از جمله شهید جعفر خلیل زاده که مربی پرورشی مدرسه راهنمایی فرقانی بودندو بنده نیز یک سال افتخار شاگردی این شهید بزرگوار را داشتم که در کنار درس همیشه راهنمای ما از نظر اعتقادی و پرورشی بودند. | در بین مربیان، افراد شایسته ای بودند که دانشآموزان را دینی و مذهبی تربیت کنند و بعد از پیروزی انقلاب هم تکلیفی که بر دوش مربیان گذاشته شد انقلابی بار آوردن بچههاو تبیین ارزشهای انقلابی بود.تعدادی از مربیان نیز بودند که در همین راستا به درجه رفیع شهادت نائل شدند از جمله شهید جعفر خلیل زاده که مربی پرورشی مدرسه راهنمایی فرقانی بودندو بنده نیز یک سال افتخار شاگردی این شهید بزرگوار را داشتم که در کنار درس همیشه راهنمای ما از نظر اعتقادی و پرورشی بودند. | ||
اولین مربی پرورشی شما چه کسی | اولین مربی پرورشی شما چه کسی بودند؟ | ||
اولین مربی پرورشی ما آقای محمدزاده در دوره اول راهنمایی بودند. | اولین مربی پرورشی ما آقای محمدزاده در دوره اول راهنمایی بودند. | ||
فعالیت های پرورشی در آن دوره را به یاد دارید. | فعالیت های پرورشی در آن دوره را به یاد دارید. | ||
سطر ۱۷: | سطر ۱۷: | ||
پس از آقای محمدزاده دبیر پرورشی شما چه کسی بودند. | پس از آقای محمدزاده دبیر پرورشی شما چه کسی بودند. | ||
شهید جعفر خلیل زاده بودند که با روحیه مذهبی، دینی و هنری که داشتند تمام بچه ها را تحت تاثیر خود قرار دادند، خود بنده موفقیتهایی که در زندگی کسب کردم مدیون این شهید بزرگوار هستم. ایشان ارتباط بسیار صمیمی با بچهها داشتند، یکی از فعالیتهای پرورشی که در دوره ایشان انجام میدادیم پشتیبانی از جبهههای جنگ بود که بچهها با آوردن قلکهای پسانداز خود به این امر کمک میکردند. | شهید جعفر خلیل زاده بودند که با روحیه مذهبی، دینی و هنری که داشتند تمام بچه ها را تحت تاثیر خود قرار دادند، خود بنده موفقیتهایی که در زندگی کسب کردم مدیون این شهید بزرگوار هستم. ایشان ارتباط بسیار صمیمی با بچهها داشتند، یکی از فعالیتهای پرورشی که در دوره ایشان انجام میدادیم پشتیبانی از جبهههای جنگ بود که بچهها با آوردن قلکهای پسانداز خود به این امر کمک میکردند. | ||
فعالیت های پرورشی در آن دوره را به یاد | فعالیت های پرورشی در آن دوره را به یاد دارید؟ | ||
از جمله برنامههایی که در آن دوره داشتیم، تشکیل گروههای سرود و اجرای سرود بود. اکثرا سرودهایی که از رادیو پخش میشد بدون موزیک تمرین و اجرا میکردیم، مثل سرود ای امام که اکثر بچهها حفظ بودند، بنده هم به عنوان تکخوان با توجه به استعدادی که در این زمینه داشتم توسط مربی پرورشی انتخاب شده بودم. این فعالیتها زمینهای شد تا با دانشآموزانی که در ارتباط بودیم توانستیم گروه تئاتر را هم در مدرسه تشکیل بدهیم، با این تفکر که در زمان جنگ تحمیلی به سرمیبردیم، پیروزیها و موفقیتهایی که رزمندگان در جبهه های حق علیه باطل انجام میدادند به شکل نمایش نامه پیاده کنیم و به صورت تئاتر اجرا کنیم. دانشآموزانی هم بودند که در زمینههای ایجاد نشریاتدیواری هم فعالیت میکردند. | از جمله برنامههایی که در آن دوره داشتیم، تشکیل گروههای سرود و اجرای سرود بود. اکثرا سرودهایی که از رادیو پخش میشد بدون موزیک تمرین و اجرا میکردیم، مثل سرود ای امام که اکثر بچهها حفظ بودند، بنده هم به عنوان تکخوان با توجه به استعدادی که در این زمینه داشتم توسط مربی پرورشی انتخاب شده بودم. این فعالیتها زمینهای شد تا با دانشآموزانی که در ارتباط بودیم توانستیم گروه تئاتر را هم در مدرسه تشکیل بدهیم، با این تفکر که در زمان جنگ تحمیلی به سرمیبردیم، پیروزیها و موفقیتهایی که رزمندگان در جبهه های حق علیه باطل انجام میدادند به شکل نمایش نامه پیاده کنیم و به صورت تئاتر اجرا کنیم. دانشآموزانی هم بودند که در زمینههای ایجاد نشریاتدیواری هم فعالیت میکردند. | ||
گفتید که با ابزارآلات هنری ازجمله فلوت کار میکردیدچگونه آن را یاد گرفتید. | گفتید که با ابزارآلات هنری ازجمله فلوت کار میکردیدچگونه آن را یاد گرفتید. | ||
سطر ۳۳: | سطر ۳۳: | ||
آیا اعتقاد دارید که در دهه 70 فعالیت های فرهنگی، کمرنگ تر شده اند. | آیا اعتقاد دارید که در دهه 70 فعالیت های فرهنگی، کمرنگ تر شده اند. | ||
فعالیت های فرهنگی به باور ها و اعتقادات دینی مربیان بستگی دارد، مربیان پرورشی که با توجه به نام مقدس امورتربیتی و اعتقادات دینی و انقلابی خود این مسیر را انتخاب کنند با مربیانی که به عنوان یک شغل و امرارمعاش وارد این عرصه می شوند تفاوت زیادی وجود دارد. | فعالیت های فرهنگی به باور ها و اعتقادات دینی مربیان بستگی دارد، مربیان پرورشی که با توجه به نام مقدس امورتربیتی و اعتقادات دینی و انقلابی خود این مسیر را انتخاب کنند با مربیانی که به عنوان یک شغل و امرارمعاش وارد این عرصه می شوند تفاوت زیادی وجود دارد. | ||
نظر شما در رابطه با انحلال امور تربیتی در دهه هفتاد | نظر شما در رابطه با انحلال امور تربیتی در دهه هفتاد چیست؟ | ||
مدارس بهترین وموثرترین مرکز فرهنی کشوراست یعنی هر تحولی درجامعه بایدازآموزشوپرورش شروع شود، مربیان پرورشی یکی از تاثیر گذارترین کسانی هستند که مانع از پیاده شدن سیاستهای دشمنان در مدارس هستند. متاسفانه بعضی از مسئولین با توجه به برخی دلائل حکم انحلال امورتربیتی را صادر کردند، یکی از توجیه آنها این بودکه تمام معلمانی که به تدریس مشغول میشوند باید امر تربیت را نیز انجام دهند، در عمل این کار امکان پذیر نیست چرا که اولویت آموزش از نظرمعلمان بیشتر از فعالیتهای پرورشی و فرهنگی است که این خود به خود باعث کمرنگ شدن و محو شدن فعالیت پرورشی دانشآموزان خواهد شد، این اشتباه نوعی آب در آسیاب دشمنان نظام و ملت انداختن میباشد که شاید تاکنون هم جبران نشده است. | مدارس بهترین وموثرترین مرکز فرهنی کشوراست یعنی هر تحولی درجامعه بایدازآموزشوپرورش شروع شود، مربیان پرورشی یکی از تاثیر گذارترین کسانی هستند که مانع از پیاده شدن سیاستهای دشمنان در مدارس هستند. متاسفانه بعضی از مسئولین با توجه به برخی دلائل حکم انحلال امورتربیتی را صادر کردند، یکی از توجیه آنها این بودکه تمام معلمانی که به تدریس مشغول میشوند باید امر تربیت را نیز انجام دهند، در عمل این کار امکان پذیر نیست چرا که اولویت آموزش از نظرمعلمان بیشتر از فعالیتهای پرورشی و فرهنگی است که این خود به خود باعث کمرنگ شدن و محو شدن فعالیت پرورشی دانشآموزان خواهد شد، این اشتباه نوعی آب در آسیاب دشمنان نظام و ملت انداختن میباشد که شاید تاکنون هم جبران نشده است. | ||
و مطلب آخر | و مطلب آخر |