ناشناس

تفاوت میان نسخه‌های «مرد نطق های آتشین»

از قصه‌ی ما
۴ بایت حذف‌شده ،  ‏۲۲ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۹:۲۹
سطر ۷: سطر ۷:


== جلوه حقیقت ==
== جلوه حقیقت ==
در سال 1320 زمانى كه كشور پس از تبعید رضاخان، آزادى‏هاى نسبى را تجربه مى‏كرد، حجازى قلم به دست گرفت و مطالبى را در روزنامه «اسرار شرق»  نگاشت. همزمان با اوج‏گیرى فعالیت جمعیت فدائیان اسلام، فخرالدین حجازى با این گروه آشنا و جذب آنان شد. در 1330 ش و پس از بازداشت و محاكمه فدائیان اسلام، به تهران سفر كرد و بر مزار شهید سید حسین امامى علیه حكومت پهلوى به ایراد سخن پرداخت. حجازى همچنین قصیده‏ اى در مدح فدائیان اسلام و نكوهش حكومت سرود كه در روزنامه نبرد ملت به چاپ رسید. در همین روزها بود كه به فكر تأسیس روزنامه افتاد، اما از آنجا كه سن او از نظر قانون آن زمان براى دریافت مجوز نشر روزنامه به حد نصاب لازم نرسیده بود، امتیاز را به نام پدرش شیخ محمد گرفت. این روزنامه كه با همكارى عباسعلى محمودى سبزوارى و عزیزاللّه‏ نوایى راه‏ اندازى شد، «جلوه حقیقت» نام گرفت. او در این نشزیه به ترویج اسلام و استکبارستیزی پرداخت. جالب توجه آن كه این روزنامه هم از مبارزات دولت و شخص دكتر مصدق دفاع می ‏كرد و هم با عباراتى مانند: «با اشاعه مرام مقدس اسلام براى همیشه ریشه نفوذ اجانب را قطع كنید» به دولتمردان تذكر می داد. شواهد نشان می ‏دهد كه این نشریه تا اواخر مرداد 1332 به كار خود ادامه می داده و بساط آن به دست كودتاچیان 28 مرداد برچیده شده است. این عده با حمله به محل روزنامه، اموال آن را غارت كردند.
در سال 1320 زمانى كه كشور پس از تبعید رضاخان، آزادیهاى نسبى را تجربه می كرد، حجازى قلم به دست گرفت و مطالبى را در روزنامه «اسرار شرق»  نگاشت. همزمان با اوج‏گیرى فعالیت جمعیت فدائیان اسلام، فخرالدین حجازى با این گروه آشنا و جذب آنان شد. در 1330 ش و پس از بازداشت و محاكمه فدائیان اسلام، به تهران سفر كرد و بر مزار شهید سید حسین امامى علیه حكومت پهلوى به ایراد سخن پرداخت. حجازى همچنین قصیده‏ اى در مدح فدائیان اسلام و نكوهش حكومت سرود كه در روزنامه نبرد ملت به چاپ رسید. در همین روزها بود كه به فكر تأسیس روزنامه افتاد، اما از آنجا كه سن او از نظر قانون آن زمان براى دریافت مجوز نشر روزنامه به حد نصاب لازم نرسیده بود، امتیاز را به نام پدرش شیخ محمد گرفت. این روزنامه كه با همكارى عباسعلى محمودى سبزوارى و عزیزاللّه‏ نوایى راه‏ اندازى شد، «جلوه حقیقت» نام گرفت. او در این نشزیه به ترویج اسلام و استکبارستیزی پرداخت. جالب توجه آن كه این روزنامه هم از مبارزات دولت و شخص دكتر مصدق دفاع می ‏كرد و هم با عباراتى مانند: «با اشاعه مرام مقدس اسلام براى همیشه ریشه نفوذ اجانب را قطع كنید» به دولتمردان تذكر می داد. شواهد نشان می ‏دهد كه این نشریه تا اواخر مرداد 1332 به كار خود ادامه می داده و بساط آن به دست كودتاچیان 28 مرداد برچیده شده است. این عده با حمله به محل روزنامه، اموال آن را غارت كردند.
در پى تعطیلى «جلوه حقیقت»، فخرالدین حجازى شبانه از سبزوار گریخت و با پاى پیاده از مسیر كوه‌هاى «علیك» و «باغجر» خود را پس از چند روز به مشهد رساند. در مشهد '''استاد محمدتقى شریعتى''' به كمك وى شتافت و فخرالدین موفق شد از اوایل آبان 1332 فعالیت خود را در اداره فرهنگ مشهد از سر گیرد.  
در پى تعطیلى «جلوه حقیقت»، فخرالدین حجازى شبانه از سبزوار گریخت و با پاى پیاده از مسیر كوه‌هاى «علیك» و «باغجر» خود را پس از چند روز به مشهد رساند. در مشهد '''استاد محمدتقى شریعتى''' به كمك وى شتافت و فخرالدین موفق شد از اوایل آبان 1332 فعالیت خود را در اداره فرهنگ مشهد از سر گیرد.  
[[پرونده:23724.jpg|بندانگشتی|راست|فخرالدین حجازی در کنار استاد شهریار]]
[[پرونده:23724.jpg|بندانگشتی|راست|فخرالدین حجازی در کنار استاد شهریار]]
== در راه انقلاب ==
== در راه انقلاب ==
فخرالدین حجازی با '''دکتر علی شریعتی''' مرتبط بود و جزو سخنرانان حسینیه ارشاد به شمار می رفت. سخنرانی های آتشین او برای پیشبرد مبارزات از یادرفتنی نیست. در اثر فعالیت‏هاى مداوم فخرالدین حجازى در مشهد و گزارش‏هاى مستمر ساواك، رأى به خروج وى از مشهد صادر و او اوایل شهریور 1345 عازم تهران شد و از ابتداى سال تحصیلى به عنوان دبیر دبیرستان مروى تهران آغاز به كار كرد. ورود حجازى به تهران دریچه تازه‏ اى به روى وى گشود و به فعالیتش انتظام و استمرار بیشترى بخشید. اولین خبر ساواك درباره فخرالدین در تهران، مربوط به چاپ نشریه‏ اى است توسط انجمن دینى دبیرستان مروى با قلم وى و با نام «شمشیر انتقام». حجازى علاوه بر ایراد سخنرانى در مساجد و هیئت‏هاى مذهبى چون: بازار تهران، حسینیه زرگنده قلهك، مسجد جامع نارمك، مدرسه برهان، حسینیه بنى فاطمه، دانشسراى عالى، مدرسه عالى اقتصاد كرج، مدرسه عالى كشاورزى همدان، مسجد قبا و...، به دعوت مؤسسان حسینیه ارشاد، به تدریس در كلاس‏هاى آموزش قرآن نیز همت می گماشت. این كلاس‏ها با استقبال عموم به ویژه جوانان روبه‌رو شد و حضور شخصیت‏هایى چون استاد مطهرى، استاد محمدتقى شریعتى و دكتر على شریعتى محیط مناسبى براى فعالیت‏هاى وى فراهم ساخت.
فخرالدین حجازی با '''دکتر علی شریعتی''' مرتبط بود و جزو سخنرانان حسینیه ارشاد به شمار می رفت. سخنرانی های آتشین او برای پیشبرد مبارزات از یادرفتنی نیست. در اثر فعالیت‏هاى مداوم فخرالدین حجازى در مشهد و گزارش‏هاى مستمر ساواك، رأى به خروج وى از مشهد صادر و او اوایل شهریور 1345 عازم تهران شد و از ابتداى سال تحصیلى به عنوان دبیر دبیرستان مروى تهران آغاز به كار كرد. ورود حجازى به تهران دریچه تازه‏ اى به روى وى گشود و به فعالیتش انتظام و استمرار بیشترى بخشید. اولین خبر ساواك درباره فخرالدین در تهران، مربوط به چاپ نشریه‏ اى است توسط انجمن دینى دبیرستان مروى با قلم وى و با نام «شمشیر انتقام». حجازى علاوه بر ایراد سخنرانى در مساجد و هیئت‏هاى مذهبى چون: بازار تهران، حسینیه زرگنده قلهك، مسجد جامع نارمك، مدرسه برهان، حسینیه بنى فاطمه، دانشسراى عالى، مدرسه عالى اقتصاد كرج، مدرسه عالى كشاورزى همدان، مسجد قبا و...، به دعوت مؤسسان حسینیه ارشاد، به تدریس در كلاس‏هاى آموزش قرآن نیز همت می گماشت. این كلاس‏ها با استقبال عموم به ویژه جوانان روبه‌رو شد و حضور شخصیت‏هایى چون استاد مطهرى، استاد محمدتقى شریعتى و دكتر على شریعتى محیط مناسبى براى فعالیت‏هاى وى فراهم ساخت.
۳۰۶

ویرایش