تفاوت میان نسخه‌های «عکاسی، هنری که جنگ را در دل تاریخ ثبت کرد»

از قصه‌ی ما
(صفحه‌ای تازه حاوی «مجتبی آقایی عکاس '''دفاع مقدس''' با اشاره به عکاسی دفاع مقدس می گوید: عکاسی به...» ایجاد کرد)
 
 
(۲ نسخهٔ میانیِ همین کاربر نمایش داده نشده است)
سطر ۹: سطر ۹:
== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==
* [[هنر انقلاب]]
* [[هنر انقلاب]]
 
* [[دفاع مقدس]]
* [[هنر دفاع مقدس]]


== منابع ==
== منابع ==
سطر ۲۳: سطر ۲۴:
[[رده:هنر انقلاب]]
[[رده:هنر انقلاب]]
[[رده:هنر]]
[[رده:هنر]]
[[رده:هنر انقلاب]]
[[رده: عناصر]]
[[رده: وقایع]]
[[رده: آثار]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۵ ژانویهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۷:۱۵

مجتبی آقایی عکاس دفاع مقدس با اشاره به عکاسی دفاع مقدس می گوید: عکاسی به تناسب میزان حضورش در صحنه های انقلاب و دفاع مقدس توانسته بخشی اتفاقات مهم و اجتماعی کشورمان را به تصویر بکشد و نزدیک ترین هنر به مفهوم ایثار و شهادت است. عکاسی به لحاظ ذات هنری و بار معنایی اش، نزدیکترین هنر به مفاهیم و صحنه های حضور و بروز ایثار و فداکاری است. عکس های زمان انقلاب و دفاع مقدس اسناد بدون تردیدی اند که جایگزینی برای آنها نداریم. چرا که هیچ هنری باور پذیری و مستند بودن عکس را ندارد و این نکته، عکاسی را در جایگاه والایی قرار می دهد. عکاسی به تناسب میزان حضورش در صحنه های انقلاب و دفاع مقدس توانسته بخشی از این اتفاقات مهم و اجتماعی کشورمان را به تصویر بکشد و به دلیل نزدیک بودن به متن حادثه،توانسته است از سندیت و بار عاطفی بیشتری برخوردار باشد که این خود راز ماندگاری عکس های این دوران است. وی ادامه داد: عمده ترین ویژگی این هنر، حضور در صحنه حوادث است که رخدادهای تاریخی را مستندسازی می کند. جنگ و انقلاب در هر جامعه ای از مهمترین وقایع تاریخی آن است، به ویژه جامعه ی ما که انقلاب و جنگ از جنبه معنوی و ارزشی نیز برخوردار بوده و سابقه طولانی در باور مردم داشته است. بر این اساس حضور در چنین صحنه هایی برای عکاسان مخاطره آ میز است و این خود تفاوت معناداری برای عکاسی با سایر هنرها ایجاد می کند. آقایی اضافه کرد: یک هنرمند عکاس باید با درک چنین صحنه های تاریخی و رسالتی که برعهده دارد به یک نبوغ حرفها ی و فکری رسیده باشد که بتواند سرفصل رخدادهای جامعه را به تصویر بکشد که البته هر فردی نمی تواند از این رسالت سربلند و موفق خارج شود. عکاس جنگ خاطر نشان کرد: در دوران انقلاب و دفاع مقدس، عکاسان امکان به تصویر کشیدن بخش هایی از این اتفاق های بزرگ را داشتند، اما تعداد اندکی از آنها موفق شدند، زیرا دامنه گسترده جریانات انقلاب و دفاع مقدس به قدری بود که کسی نمی تواند ادعا کند که توانسته است جامعیت انقلاب و جنگ را به تصویر بکشد و این خود از ویژگی این وقایع بزرگ ناشی می شود. وی در پایان افزود: در دوران انقلاب عکس تاثیرات زیادی در ترغیب مردم به سوی ایثار و استمرار انقلاب داشته است. عکاسی و خطاطی در دوران انقلاب و بعد از آن خمیر مایه دیگر بخش های هنری بوده،چرا که علاوه بر مستند کردن وقایع، نقش عمدها ی در جریان اطلاع رسانی داشته است. به این دلیل که در زمان انقلاب تمامی رسانه ها در کنترل رژیم ستم شاهی بودند و با برپایی نمایشگاه های یک روزه مردم از طریق عکس از این اتفاقات مهم مطلع می شدند.


جستارهای وابسته

منابع

دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی