۱۳۹
ویرایش
(صفحهای تازه حاوی «جشن هنر شیراز و فساد جنسی در آن و اعتراض آیت الله محلاتی و شهید دستغیب: در 26 م...» ایجاد کرد) |
|||
سطر ۳: | سطر ۳: | ||
در 26 مرداد سال 1356 نیز یازدهمین دوره جشن هنر در تخت جمشید با حضور فرح در تخت جمشید افتتاح گردید. درازترین نمایش تئاتر جهان به نام کوهستان کا با اجرای رابرت ویلسون کارگردان و نویسنده تئاتر تجربی آمریکایی در شیراز انجام شد و در آن نمایش بدون وقفه ۱۶۴ ساعت (هفت شبانه روز) به درازا کشید. بیش از ۴۷ بازیگر هفت روز پی در پی در صحنه بازی کردند. صحنه نمایش سیار بود و از پشت محلهای به نام باغ تکیه هفت تنان در دامنه کوه چهل مقام آغاز میشد و بالا و بالا میرفت. در شیب این کوه سن تئاتر ساخته شده بود و نیز جایگاهی برای سیصد و پنجاه تن تماشاچی، مردم در ساعتهای گوناگون شبانه روز میتوانستند تماشاچی نمایشها باشند. این جشن علاوه بر تخت جمشید و نقش رستم در 15 نقطه دیگر شیراز نیز اجرا شد. در جریان این جشن هنر، یک گروه مجارستانی نمایشی با عنوان«خوک، بچه، آتش» به اجرا درآمد که در 31 مرداد با واکنش روزنامه های کیهان و اطلاعات رو به رو شد. | در 26 مرداد سال 1356 نیز یازدهمین دوره جشن هنر در تخت جمشید با حضور فرح در تخت جمشید افتتاح گردید. درازترین نمایش تئاتر جهان به نام کوهستان کا با اجرای رابرت ویلسون کارگردان و نویسنده تئاتر تجربی آمریکایی در شیراز انجام شد و در آن نمایش بدون وقفه ۱۶۴ ساعت (هفت شبانه روز) به درازا کشید. بیش از ۴۷ بازیگر هفت روز پی در پی در صحنه بازی کردند. صحنه نمایش سیار بود و از پشت محلهای به نام باغ تکیه هفت تنان در دامنه کوه چهل مقام آغاز میشد و بالا و بالا میرفت. در شیب این کوه سن تئاتر ساخته شده بود و نیز جایگاهی برای سیصد و پنجاه تن تماشاچی، مردم در ساعتهای گوناگون شبانه روز میتوانستند تماشاچی نمایشها باشند. این جشن علاوه بر تخت جمشید و نقش رستم در 15 نقطه دیگر شیراز نیز اجرا شد. در جریان این جشن هنر، یک گروه مجارستانی نمایشی با عنوان«خوک، بچه، آتش» به اجرا درآمد که در 31 مرداد با واکنش روزنامه های کیهان و اطلاعات رو به رو شد. | ||
این نمایشنامه ظاهرا محتوایی انتقادی از وضعیت کنونی حاکم بر جامعه جهانی داشت که در آن از آدم کشی گروه مافیا تا قتل کودک و درد زایمان و تجاوز جنسی نشان داده شده بود. این نمایش برعکس تمام برنامه های هنری در پیاده رو های خیابان فردوسی شیراز و در مقابل عابران خیابانی به نمایش گذاشته شد که در یکی از صحنه های آن چندین عمل جنسی مرد و زن نشان داده شد. علما نیز در مرداد و شهریور سال 1356، به پیشنهاد آیت الله بهاءالدین محلاتی نسبت به جشن هنر اعتراض کردند. آیت الله بهاءالدین محلاتی پیشنهاد داد که علما پس از نماز جماعت نسبت به آن واکنش نشان دهند، لذا "آیت الله محلاتی"پس از اقامه نماز جماعت روز اول رمضان آن سال در مسجد مولا نسبت به جشن هنر اعتراض کرد و مسببان آن را مورد نکوهش قرار داد و گفت: '''« خدا لعنت کند مسببین جشن هنر را، خداوند لعنت نماید برگزار کنندگان جشن هنر را، خدا لعنت کند شرکت کنندگان در جشن هنر را.»''' و مردم همگی با صدای بلند آمین می گویند. | '''این نمایشنامه ظاهرا محتوایی انتقادی از وضعیت کنونی حاکم بر جامعه جهانی داشت که در آن از آدم کشی گروه مافیا تا قتل کودک و درد زایمان و تجاوز جنسی نشان داده شده بود. این نمایش برعکس تمام برنامه های هنری در پیاده رو های خیابان فردوسی شیراز و در مقابل عابران خیابانی به نمایش گذاشته شد که در یکی از صحنه های آن چندین عمل جنسی مرد و زن نشان داده شد.''' علما نیز در مرداد و شهریور سال 1356، به پیشنهاد آیت الله بهاءالدین محلاتی نسبت به جشن هنر اعتراض کردند. آیت الله بهاءالدین محلاتی پیشنهاد داد که علما پس از نماز جماعت نسبت به آن واکنش نشان دهند، لذا "آیت الله محلاتی"پس از اقامه نماز جماعت روز اول رمضان آن سال در مسجد مولا نسبت به جشن هنر اعتراض کرد و مسببان آن را مورد نکوهش قرار داد و گفت: '''« خدا لعنت کند مسببین جشن هنر را، خداوند لعنت نماید برگزار کنندگان جشن هنر را، خدا لعنت کند شرکت کنندگان در جشن هنر را.»''' و مردم همگی با صدای بلند آمین می گویند. | ||
همچنین سید علی اصغر دستغیب در مسجدالرضا، سید احمد پیشوا در مسجد نو واکنش تندی نسبت به این موضوع نشان دادند. اما آیت الله سید عبدالحسین دستغیب واکنش شدیدتری نسبت به دیگران نشان داد و انتقادات متعددی نسبت به جشن هنر در مسجد جامع عتیق کرد. | همچنین سید علی اصغر دستغیب در مسجدالرضا، سید احمد پیشوا در مسجد نو واکنش تندی نسبت به این موضوع نشان دادند. اما آیت الله سید عبدالحسین دستغیب واکنش شدیدتری نسبت به دیگران نشان داد و انتقادات متعددی نسبت به جشن هنر در مسجد جامع عتیق کرد. |
ویرایش