تفاوت میان نسخه‌های «احیای دستگاه نخ ریسی»

از قصه‌ی ما
سطر ۱: سطر ۱:
'''چَل و چَلیجه''' (دستگاه نخ ریسی) از دیرباز برای استفاده مردم روستا‌های غرب استان گلستان بوده است. اکنون مردم روستای بالاجاده شهرستان کردکوی از این دستگاه نخ ریسی برای بافت سفره و پارچه‌های صنایع دستی استفاده میکنند. '''آقای حسینعلی معماری''' از مردان زحمتکش روستای بالاجاده است که در جهت احیای این هنر دستی قدیمی اقدام کرده و مدت ۱۰ سال است که ساخت این دستگاه را در منزل خود انجام میدهد. وی برای ساخت چَل و چلیجه مجبور است به جنگل بالادستی روستا برود. حسینعلی پس از سابیدن این چوب‌های جنگلی تکه تکه‌های آن را بهم متصل کرده و با دقت فراوان چَل و چلیجه را در اندازه‌های مختلف میسازد.  
'''چَل و چَلیجه''' (دستگاه نخ ریسی) از دیرباز برای استفاده مردم روستا‌های غرب استان گلستان بوده است. اکنون مردم روستای بالاجاده شهرستان کردکوی از این دستگاه نخ ریسی برای بافت سفره و پارچه‌های صنایع دستی استفاده میکنند. '''آقای حسینعلی معماری''' از مردان زحمتکش روستای بالاجاده است که در جهت احیای این هنر دستی قدیمی اقدام کرده و مدت ۱۰ سال است که ساخت این دستگاه را در منزل خود انجام میدهد. وی برای ساخت چَل و چلیجه مجبور است به جنگل بالادستی روستا برود. حسینعلی پس از سابیدن این چوب‌های جنگلی تکه تکه‌های آن را بهم متصل کرده و با دقت فراوان چَل و چلیجه را در اندازه‌های مختلف میسازد.  
[[پرونده:احیای دستگاه نخ ریسی.jpg|قاب|هیچ|آقای حسینعلی معماری]] [[پرونده:2احیای دستگاه نخ ریسی.jpg|قاب|هیچ|در حال احیای دستگاه نخ ریسی]]
[[پرونده:احیای دستگاه نخ ریسی.jpg|بندانگشتی|هیچ|آقای حسینعلی معماری]] [[پرونده:2احیای دستگاه نخ ریسی.jpg|بندانگشتی|هیچ|در حال احیای دستگاه نخ ریسی]]


[[رده: صنایع دستی]]
[[رده: صنایع دستی]]

نسخهٔ ‏۱۴ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۴:۱۳

چَل و چَلیجه (دستگاه نخ ریسی) از دیرباز برای استفاده مردم روستا‌های غرب استان گلستان بوده است. اکنون مردم روستای بالاجاده شهرستان کردکوی از این دستگاه نخ ریسی برای بافت سفره و پارچه‌های صنایع دستی استفاده میکنند. آقای حسینعلی معماری از مردان زحمتکش روستای بالاجاده است که در جهت احیای این هنر دستی قدیمی اقدام کرده و مدت ۱۰ سال است که ساخت این دستگاه را در منزل خود انجام میدهد. وی برای ساخت چَل و چلیجه مجبور است به جنگل بالادستی روستا برود. حسینعلی پس از سابیدن این چوب‌های جنگلی تکه تکه‌های آن را بهم متصل کرده و با دقت فراوان چَل و چلیجه را در اندازه‌های مختلف میسازد.

آقای حسینعلی معماری
در حال احیای دستگاه نخ ریسی

منابع

احیای هنر فراموش شده