۳٬۲۲۹
ویرایش
Tkaaraazmaa (بحث | مشارکتها) |
|||
(۸ نسخهٔ میانی ویرایششده توسط ۱ کاربر دیگر نشان داده نشده) | |||
سطر ۱: | سطر ۱: | ||
فعالیت های انقلابی روستائیان نقش قابل توجهی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت و تقریباً همزمان با فعالیت های صورت گرفته در شهرها آغاز شده بود. اما در سالهای منتهی به سال 1357 بهتدریج اعتراضات معمول در روستاها به اعتراضات برنامهریزی شده تبدیل می شود، تحولی كه در درجه اول تحت تاثیر خواست روحانیون و در درجه دوم تحت تاثیر فعالیت نیروهای تحصیلكرده در مناطق روستایی بود. این مسئله در گزارشات و فعالیت های فراوان '''ساواك''' كه در این نوشتار به آن پرداخته شده به خوبی دیده می شود. | فعالیت های انقلابی روستائیان نقش قابل توجهی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت و تقریباً همزمان با فعالیت های صورت گرفته در شهرها آغاز شده بود. اما در سالهای منتهی به سال 1357 بهتدریج اعتراضات معمول در روستاها به اعتراضات برنامهریزی شده تبدیل می شود، تحولی كه در درجه اول تحت تاثیر خواست روحانیون و در درجه دوم تحت تاثیر فعالیت نیروهای تحصیلكرده در مناطق روستایی بود. این مسئله در گزارشات و فعالیت های فراوان '''ساواك''' كه در این نوشتار به آن پرداخته شده به خوبی دیده می شود. | ||
[[پرونده:RUSTA.jpg|بندانگشتی|انقلاب اسلامی در روستاها]] | |||
== منطقهی درب گجیل == | == منطقهی درب گجیل == | ||
در گزارش 2/1/37 در مورد پخش نوارهای سخنرانی انقلابی آمده است: «اخیراً نوار سخنرانی مضره و تحریك آمیز ... بهوسیلهی پسر بچهی [حدود] پانزده ساله در منطقهی درب گجیل بهعنوان نوارخامی به قیمت پنجاه ریال به فروش میرسد و فروشنده پس از فروش یواشكی به خریدار میگوید كه نوار خامی نیست در منزل گوش نماید». در سومین روز فروردین گزارشهایی در مورد پاره كردن عكسهای شاه در منازل روستایی ارائه شده است. | در گزارش 2/1/37 در مورد پخش نوارهای سخنرانی انقلابی آمده است: «اخیراً نوار سخنرانی مضره و تحریك آمیز ... بهوسیلهی پسر بچهی [حدود] پانزده ساله در منطقهی درب گجیل بهعنوان نوارخامی به قیمت پنجاه ریال به فروش میرسد و فروشنده پس از فروش یواشكی به خریدار میگوید كه نوار خامی نیست در منزل گوش نماید». در سومین روز فروردین گزارشهایی در مورد پاره كردن عكسهای شاه در منازل روستایی ارائه شده است. | ||
سطر ۱۵: | سطر ۱۷: | ||
== امامزاده یوجان == | == امامزاده یوجان == | ||
بهعنوان نمونه، در قریهی امامزاده یوجان روحانیای میگوید: «برای اینكه به این سرو صداها خاتمه داده شود و مردم مسلمان بیجهت از بین نروند، دولت بایستی اقدامات زیر را انجام دهد: وزارت آموزش و پرورش مانند سایر كشورهای اسلامی در اختیار مراجع تقلید باشد. پنج نفر از علمای برجسته، كه از طرف حوزهی علمیه انتخاب شوند، در دانشگاههای قانونگذاری باشند تا قوانین منطبق با دستورات اسلامی وضع شود. دولت از بودجهی مملكت به حوزههای علمیه كمك كنند. كلیهی سینماها، عرق فروشها و معروفهخانهها تعطیل و برچیده شوند. دولت به پسران و دختران هنگام ازدواج كمك مالی نماید. عید نوروز و سیزده، كه سنتی زردشتی و مغایر با احكام اسلام است، ملغی و دولت این روزها را تعطیل اعلام نكند». در توضیحات ساواك پیرامون این گزارش آمده: «فرد یاد شده دارای تعصبات خشك مذهبی است و در خمین و روستاها به این گونه تبلیغات ادامه میدهد.» | |||
== روستای ساقی استان مازندران == | == روستای ساقی استان مازندران == | ||
سطر ۵۱: | سطر ۵۳: | ||
== بخش گلوگاه== | == بخش گلوگاه== | ||
بهتدریج درجهی نفرت جوانان انقلابی روستایی و باورهای راسخ آنان در فعالیتهای انقلابی به منصهی ظهور رسید. گزارش مشروح ذیل از اسناد ساواك، حاوی نكات جدید و در خور توجهی است. موضوع در اسناد موجود چنین آمده است: «نامبردهی بالا محصل سال سوم نظری بخش گلوگاه میباشد و اخیراً نیز برادر وی بهعلت نوشتن شعار مضره و تخریب شیشههای سینما مهتاب گلوگاه بهوسیلهی ژاندارمری دستگیر گردید». وی پس از ترك منزل و رفتن به تهران در خانهی اقوام «مطرح نموده كه در چهلمین روز كشتهشدگان تبریز در مراسمی كه در مسجد برگزار و سپس با تحریك مردم اقدام به شكستن شیشهی بانك » نموده است. وی در پاسخ مخالفت اقوام میگوید: از راهی كه انتخاب كرده منصرف نمیشود: «اگر ناخن هایش را بكشند و اگر چشم هایش را از حدقه در بیاورند، از این كار دست برنخواهد داشت» وی اضافه میكند كه: مگر شما مسلمان نیستید، برادران دینی ما را در تبریز و قم به گلوله بسته و كشتهاند، ما هم باید تظاهرات برپا نماییم و به هر مأموری كه برخورد نمودیم با چوب و سنگ حمله كنیم و عدهای از مأمورین دولت را به انتقام خون كشتهشدگان تبریز به قتل برسانیم. | |||
== بخش چالوس از توابع شهرستان نوشهر == | == بخش چالوس از توابع شهرستان نوشهر == | ||
سطر ۱۰۱: | سطر ۱۰۳: | ||
در بخش باشت از توابع گچساران نیز معلمان انقلابی و مذهبی در آگاهسازی و تحریم شركت در مراسمهای دولتی نقش بسزایی داشتند. از سروستان فارس نیز گزارشهای تحركات انقلابی با هدایت فرهنگیان منطقه انتشار یافت. | در بخش باشت از توابع گچساران نیز معلمان انقلابی و مذهبی در آگاهسازی و تحریم شركت در مراسمهای دولتی نقش بسزایی داشتند. از سروستان فارس نیز گزارشهای تحركات انقلابی با هدایت فرهنگیان منطقه انتشار یافت. | ||
ادامهی این انتشار اعلامیهها به نصرآباد تفت نیز توسط دانشجویان حومهی این مناطق محقق شد و در گزارش ارتباط این افراد با گروههای برانداز اصفهانی در دانشگاه اصفهان مورد تأیید قرار گرفته است | == نصرآباد تفت== | ||
ادامهی این انتشار اعلامیهها به نصرآباد تفت نیز توسط دانشجویان حومهی این مناطق محقق شد و در گزارش ارتباط این افراد با گروههای برانداز اصفهانی در دانشگاه اصفهان مورد تأیید قرار گرفته است. | |||
در | == قریهی پیركندی مشكینشهر == | ||
در آذربایجان شرقی و از طریق ژاندارمری مشكینشهر پنج نفر از روحانیون و ساكنین قریهی پیركندی ...به اتهام توزیع اعلامیهی پخش نوار، كه بر علیه مملكت پر شده بود، دستگیر شدند. انعكاس گزارش آن به وزارت كشور حاكی از آن است كه موضوع تا چه مرحلهای عمق یافته بود. | |||
== آبیك قزوین == | |||
همچنین در تاریخ 30/1/37 یكی از مدیران دبیرستان بخش اشنویه از توابع شهرستان نقده در آذربایجانغربی به علت داشتن تعدادی دستنویس مضره حاوی مطالبی علیه حزب رستاخیز ملت ایران توسط مأمورین ژاندارمری محل دستگیری گردید. | در آبیك قزوین نیز مباحث كلاسهای آموزشی به صحنهی مباحث سیاسی و انقلابی و سؤالات مطروحه پیرامون آن تبدیل گردید. | ||
== روستاهای دودانگهی ساری== | |||
در سندی جالب و تقریباً '''منحصر به فرد''' اسامی دانشآموزان بخش دودانگهی ساری، كه نشریات مذهبی «راه حق» از قم برایشان ارسال میشده، ذكر گردیده و نظریات كارشناسی ساواك این بود كه ارسال این قبیل نشریات از قم به مصلحت نیست. افراد ذیل با محلههای مختلف تقریباً گسترهی جغرافیایی را در انتشار آگاهی مذهبی در این بخش فراهم میآورند،. شامل؛ رضایی از قریهی شلمدره، شیرزاده و شیرزاد از قریهی مرگاوعلیا، باكری و كمالی از قریهی پاشاكلا، رمضانی از قریهی جورجاده، قربانی و وندادی از قریهی محبی و تقوی از قریهی تلارم. این سند حاكی از آن است كه تحصیلكردگان روستایی دسترسی قابل توجهی را به آثار دینی داشته بودند. | |||
== زارچ از توابع یزد== | |||
همانطور كه قبلاً آمد؛ تشكلیافتگی نیروهای انقلابی جوان در سطح روستاها در سال 1357 ابعاد جدیدی یافت. به طور نمونه در آبادی زارچ از توابع شهرستان یزد تعدادی از جوانان و دانشجویان و محصلین فوقدیپلم هیئتی به نام هیئت دینی تشكیل و عدهای از جوانهای محل را بالاجبار میطلبند و وارد آن هیئت مینمایند. این هیئت ضمن بحث دینی، به انتقاد اجتماعی و سیاسی میپردازد. همچنین در «سرچشمهی زارچ كتابخانهای بنا كردهاند كه شخصاً كتابهایی چاپ و به اطراف و اكناف پخش مینماید كه عامل اصلی آن هم شیخ ... است كه از شهرستان قم آمده.» | |||
== اشنویه از توابع شهرستان نقده == | |||
همچنین در تاریخ 30/1/37 یكی از مدیران دبیرستان بخش اشنویه از توابع شهرستان نقده در آذربایجانغربی به علت داشتن تعدادی دستنویس مضره حاوی مطالبی علیه حزب رستاخیز ملت ایران توسط مأمورین ژاندارمری محل دستگیری گردید. | |||
== آبادی اطراف شهرستان خرمآباد == | |||
در آبادی اطراف شهرستان خرمآباد لرستان در دبستان ماسور در 31/1/377 فرد یا افراد ناشناسی ضمن پاره كردن تمثالهای مبارك شاهنشاه آریامهر، روی كمد یكی از كلاسها نوشتهاند: ما از این عكسها نمیخواهیم. اگر از این عكسها بزنید پاره خواهیم كرد. | |||
سید عبدالرضا حجازی از روحانیون جنوب شهر از سیاستهای رژیم در زمینهی كشاورزی و اصلاح اراضی انتقاد میكند (3/3/37). «سال 1343 وزیر كشاورزی وقت، هنگام تقسیم اراضی، زمین عدهای را گرفت و به گردن كلفتها داد »... | سید عبدالرضا حجازی از روحانیون جنوب شهر از سیاستهای رژیم در زمینهی كشاورزی و اصلاح اراضی انتقاد میكند (3/3/37). «سال 1343 وزیر كشاورزی وقت، هنگام تقسیم اراضی، زمین عدهای را گرفت و به گردن كلفتها داد »... | ||
سطر ۱۱۴: | سطر ۱۳۲: | ||
«كلیهی مطالب وی دربارهی مندرجات روزنامه و جملات كشور و كاخ جوانان و یا دربارهی رادیو و فیلمهای تلویزیون خود كه چگونه جوانان را منحرف میكنند و سپس، مواردی دربارهی عقبماندگی امور كشاورزی در ایران صحبت كرد و گفت: كشاورزی را در ایران از بین بردهاند.» | «كلیهی مطالب وی دربارهی مندرجات روزنامه و جملات كشور و كاخ جوانان و یا دربارهی رادیو و فیلمهای تلویزیون خود كه چگونه جوانان را منحرف میكنند و سپس، مواردی دربارهی عقبماندگی امور كشاورزی در ایران صحبت كرد و گفت: كشاورزی را در ایران از بین بردهاند.» | ||
== قریهی نوبندگان فسا== | |||
در گزارش ساواك آمده: | در گزارش ساواك آمده: | ||
«موضوع: حاجی اصغر سمتی معلم قریهی نوبندگان» | «موضوع: حاجی اصغر سمتی معلم قریهی نوبندگان» | ||
نامبردهی بالا مدتی است كه در دبستانهای قریهی نوبندگان نفوذ كرده و با اظهارات سوء تحریكآمیز موجب انحراف آموزگاران و محصلین گردیده است. | نامبردهی بالا مدتی است كه در دبستانهای قریهی نوبندگان نفوذ كرده و با اظهارات سوء تحریكآمیز موجب انحراف آموزگاران و محصلین گردیده است. | ||
نظریهی شنبه: خبر صحت دارد. | نظریهی شنبه: خبر صحت دارد. | ||
نظریهی یكشنبه: نامبردهی بالا یكی از روحانیون و وعاظ قریهی نوبندگان در شهرستان فسا میباشد كه با همكاری تعدادی از متعصبین مذهبی در فسا فعالیتهای مذهبی خود را دنبال و طرفداران افراطی وی اقداماتی در جهت توزیع اعلامیه و نوشتن شعارهای مضره انجام داهاند.» | نظریهی یكشنبه: نامبردهی بالا یكی از روحانیون و وعاظ قریهی نوبندگان در شهرستان فسا میباشد كه با همكاری تعدادی از متعصبین مذهبی در فسا فعالیتهای مذهبی خود را دنبال و طرفداران افراطی وی اقداماتی در جهت توزیع اعلامیه و نوشتن شعارهای مضره انجام داهاند.» | ||
سطر ۱۲۸: | سطر ۱۴۴: | ||
همچنین در اعلامیهای به مناسبت تعطیلی 15 خرداد 1357 با ذكر از بین بردن زراعت و ثروت ملی به عنوان یكی از موارد مورد انتقاد جهت تعطیلی و در ادامه افزوده است: به پیروی از نظرات مراجع عظام و رهبران ملی همگی روز دوشنبه 25 خرداد 1357 در خانههای خود به تحصن نشسته زن و مرد، كاسب و كارمند، روحانی و بازاری، كشاورز و كارگر دانشجو و دانشآموز دانشگاه و فرهنگی، پیر و جوان ... تا 5 بعداز ظهر. | همچنین در اعلامیهای به مناسبت تعطیلی 15 خرداد 1357 با ذكر از بین بردن زراعت و ثروت ملی به عنوان یكی از موارد مورد انتقاد جهت تعطیلی و در ادامه افزوده است: به پیروی از نظرات مراجع عظام و رهبران ملی همگی روز دوشنبه 25 خرداد 1357 در خانههای خود به تحصن نشسته زن و مرد، كاسب و كارمند، روحانی و بازاری، كشاورز و كارگر دانشجو و دانشآموز دانشگاه و فرهنگی، پیر و جوان ... تا 5 بعداز ظهر. | ||
== مناطق عشایرنشین كوهرنگ == | |||
در یك گزارش بسیار جالب كه تحت عنوان «تظاهرات» موضوعبندی شده است، چنین آمده است: | در یك گزارش بسیار جالب كه تحت عنوان «تظاهرات» موضوعبندی شده است، چنین آمده است: | ||
«اخیراً آقایان حسن سیفی و علینقی نیكزاد كارمندان دادگستری شهركرد در یك صحبت خصوصی اظهار نمودهاند كه چون اهالی شهركرد تاكنون دست به تظاهراتی نزده و از سایرین تبعیت كردهاند، لذا افراد ناشناسی با ارسال تعدادی اعلامیه به مناطق عشایرنشین، بالاخص كوهرنگ، در صدد حمایت ایلات و عشایر بختیاری در رویدادهای اخیر برآمده و احتمال دارد كه روز 15 خرداد ماه سال جاری تعدادی از عشایر و اهالی قراء به شهركرد وارد و سپس به منظور پیوستن به گروههای تظاهركننده به طرف اصفهان حركت نمایند و دیگران را در این امر یاری دهند. ضمناً یادشدگان در پی اظهارت خود عنوان نمودند كه تعداد زیادی اعلامیه در مورد جزئیات تظاهرات و رویدادهای اخیر از طریق پست بین اهالی كوهرنگ توزیع گردد و از آنها در جهت شركت در تظاهرات دعوت به عمل آمده است.» | |||
== قریهی لطیفی لار == | |||
امان الله عباسیان، فرزند نظر، ساكن قریهی لطیفی لار اخیراً از شیخنشین كویت به لطیفی مراجعت و همراه خود كتاب و نوار مضره از كربلا به ایران آورده و چند روز قبل به اتفاق حسینقلی آگاه، فرزند رحیم، اهل لطیفی با معمم سید حسن نساوه معمم ساكن شهر لار تماس و تبادل افكار نمودهاند. | امان الله عباسیان، فرزند نظر، ساكن قریهی لطیفی لار اخیراً از شیخنشین كویت به لطیفی مراجعت و همراه خود كتاب و نوار مضره از كربلا به ایران آورده و چند روز قبل به اتفاق حسینقلی آگاه، فرزند رحیم، اهل لطیفی با معمم سید حسن نساوه معمم ساكن شهر لار تماس و تبادل افكار نمودهاند. | ||
== روستاهای چارمحال و بختیاری== | |||
در گزارش دیگر ساواك چنین آمده است: | در گزارش دیگر ساواك چنین آمده است: | ||
«مدتی است كه شخصی به نام شیخ احمد فقیهی بهوسیلهی یك دستگاه لندرور با تعدادی از همراهان خود از اصفهان به قرای دستگرد، امامزاده دهنو، ایرانچه، سورك، گشنیزجان و سرگشنیز تردد داشته و با كمك طلبههای همراه خود به صورت زیركانه سعی مینماید كه اهالی را بر ضد حكومت ملی تحریك نموده و ظاهراً با تشكیل هیئتی برنامههای تبلیغاتی خود را بالاحض در ایام سوگواری گسترش دهد. ضمناً یاد شده بهوسیلهی تعدادی از اهالی اصفهان از نظر مالی و معنوی مورد حمایت قرار میگیرد.» | «مدتی است كه شخصی به نام شیخ احمد فقیهی بهوسیلهی یك دستگاه لندرور با تعدادی از همراهان خود از اصفهان به قرای دستگرد، امامزاده دهنو، ایرانچه، سورك، گشنیزجان و سرگشنیز تردد داشته و با كمك طلبههای همراه خود به صورت زیركانه سعی مینماید كه اهالی را بر ضد حكومت ملی تحریك نموده و ظاهراً با تشكیل هیئتی برنامههای تبلیغاتی خود را بالاحض در ایام سوگواری گسترش دهد. ضمناً یاد شده بهوسیلهی تعدادی از اهالی اصفهان از نظر مالی و معنوی مورد حمایت قرار میگیرد.» | ||
== دشت مغان اردیبل== | |||
در گزارشی دیگر كه به ساواك رسیده، آمده است: | در گزارشی دیگر كه به ساواك رسیده، آمده است: | ||
«اطلاعیهی رسیده از نیروی پایداری استان حاكی بود: غیرنظامی حداد جواجویی، رئیس طایفهی حاجی خواجهلو كه در تبریز ساكن میباشد، نواری از آقای شریعتمداری از تبریز به دشت مغان منزل برادرزادهاش اسماعیل خواجویی كه در قشلاق خواجویی حاجی امیرخان ساكن میباشد، برده و اسماعیل خواجوی و امیرخان به نوار گوش داده، سپس حاجی امیرخان اظهار كرده: اگر رژیم به هم خورد دو تا شتر قربانی خواهیم كرد كه مراتب ذیل به همین شماره به هنگ اردبیل ابلاغ شد.» | «اطلاعیهی رسیده از نیروی پایداری استان حاكی بود: غیرنظامی حداد جواجویی، رئیس طایفهی حاجی خواجهلو كه در تبریز ساكن میباشد، نواری از آقای شریعتمداری از تبریز به دشت مغان منزل برادرزادهاش اسماعیل خواجویی كه در قشلاق خواجویی حاجی امیرخان ساكن میباشد، برده و اسماعیل خواجوی و امیرخان به نوار گوش داده، سپس حاجی امیرخان اظهار كرده: اگر رژیم به هم خورد دو تا شتر قربانی خواهیم كرد كه مراتب ذیل به همین شماره به هنگ اردبیل ابلاغ شد.» | ||
در گزارش مفصل از رویكرد روحانیون به مسائل اجتماعی و سیاسی كه عمدتاً ماهیت انتقاد از رژیم پهلوی و عملكردهای آن را داشته چنین آمده است: | در گزارش مفصل از رویكرد روحانیون به مسائل اجتماعی و سیاسی كه عمدتاً ماهیت انتقاد از رژیم پهلوی و عملكردهای آن را داشته چنین آمده است: | ||
== خانوك زرند == | |||
«شیخ نعمتاله صالحی، واعظ ناراحت اصفهانی، اخیراً به همراه برادرزن خود شیخ ابوطالب، كه به نظر میرسد او هم وضع غیرعادی دارد، مجدداً به قریهی خانوك بازگشت. در مسجد همین قریهی ضمن سخنرانی و عنوان مطالب كنایهآمیز و تحریككننده، در بالای منبر اظهار داشته: یك رهبر كه مملكت را رهبری میكند باید از هر نظر سالم باشد. شرع مقدس اسلام، مشروبات الكلی و اذیت و آزار مردم و بیرون كردن مردم از خانه و كاشانهی خود را حرام دانسته؛ زیرا باید در آن مملكت از این دستورات اسلامی پیروی نگردد و یا اینكه كنفرانس تشكیل میشود و پس از پایان كنفرانس گیلاس شراب خودشان را به سلامتی یكدیگر مینوشند و حق مردم را میخورند و با توپ و تانك و تفنگ به جان مردم میافتند و آخر اینها چه مسلمانی است. ضمناً در بین سخنرانی شیخ ابوطالب، نعمتاله صالحی، كه در مسجد حضور داشتهاند، پایین منبر سؤال میكند، در بحث دیگر اگر كسی به حرف ما و گفتار قرآن عمل نكرد پس بشر و بندهی خدا باید چه بكند؟ شیخ ابوطالب جواب داده است: «بجنگد، بكشد و یا كشته شود. باید در راه دین قیام كرد و جهاد نمود و اگر مملكتی یك رهبری برای خودش تعیین كرده و رهبر باید دین و مذهب و جامعهی روحانیت را هم داشته باشد ...» شیخ ابوطالب سپس اضافه كرده است: «مردم! اگر مملكت دگرگون شد شما نباید پشت پا به دین و مذهب بزنید و باید تا آخرین لحظهی حیات دست از دین و دینداری خود برندارید.» | «شیخ نعمتاله صالحی، واعظ ناراحت اصفهانی، اخیراً به همراه برادرزن خود شیخ ابوطالب، كه به نظر میرسد او هم وضع غیرعادی دارد، مجدداً به قریهی خانوك بازگشت. در مسجد همین قریهی ضمن سخنرانی و عنوان مطالب كنایهآمیز و تحریككننده، در بالای منبر اظهار داشته: یك رهبر كه مملكت را رهبری میكند باید از هر نظر سالم باشد. شرع مقدس اسلام، مشروبات الكلی و اذیت و آزار مردم و بیرون كردن مردم از خانه و كاشانهی خود را حرام دانسته؛ زیرا باید در آن مملكت از این دستورات اسلامی پیروی نگردد و یا اینكه كنفرانس تشكیل میشود و پس از پایان كنفرانس گیلاس شراب خودشان را به سلامتی یكدیگر مینوشند و حق مردم را میخورند و با توپ و تانك و تفنگ به جان مردم میافتند و آخر اینها چه مسلمانی است. ضمناً در بین سخنرانی شیخ ابوطالب، نعمتاله صالحی، كه در مسجد حضور داشتهاند، پایین منبر سؤال میكند، در بحث دیگر اگر كسی به حرف ما و گفتار قرآن عمل نكرد پس بشر و بندهی خدا باید چه بكند؟ شیخ ابوطالب جواب داده است: «بجنگد، بكشد و یا كشته شود. باید در راه دین قیام كرد و جهاد نمود و اگر مملكتی یك رهبری برای خودش تعیین كرده و رهبر باید دین و مذهب و جامعهی روحانیت را هم داشته باشد ...» شیخ ابوطالب سپس اضافه كرده است: «مردم! اگر مملكت دگرگون شد شما نباید پشت پا به دین و مذهب بزنید و باید تا آخرین لحظهی حیات دست از دین و دینداری خود برندارید.» | ||
نظریهی یكشنبه: خبر را تایید نمود. | نظریهی یكشنبه: خبر را تایید نمود. | ||
نظریهی هـ . ز: معتقد است كه اظهارات سوء و تحریكآمیز و خلاف مصالح شیخ ابوطالب در ذهن كارگران ساده لوح منطقه تأثیر خواهد داشت و خواستار آن شده تا به سرعت به این مسئله رسیدگی شود. | نظریهی هـ . ز: معتقد است كه اظهارات سوء و تحریكآمیز و خلاف مصالح شیخ ابوطالب در ذهن كارگران ساده لوح منطقه تأثیر خواهد داشت و خواستار آن شده تا به سرعت به این مسئله رسیدگی شود. | ||
== اهر و ورزقان == | |||
در گزارش خبر آمده: | در گزارش خبر آمده: | ||
«نامبردهی بالا از دانشآموز سال ششم متوسطه، ساكن اهر، چهار نوع نوار كه از سخنرانان به نام ... كه در نجف پر شده ... این نوارها توسط وی و دوستان وی در اهر تكثیر و پخش میگردد. در بخش ورزقان نیز این نوارها پخش شده است. گفته میشود؛ در ورزقان توسط فردی به نام اسدی پخش شده است.» | «نامبردهی بالا از دانشآموز سال ششم متوسطه، ساكن اهر، چهار نوع نوار كه از سخنرانان به نام ... كه در نجف پر شده ... این نوارها توسط وی و دوستان وی در اهر تكثیر و پخش میگردد. در بخش ورزقان نیز این نوارها پخش شده است. گفته میشود؛ در ورزقان توسط فردی به نام اسدی پخش شده است.» | ||
== شهرستان فسا == | |||
در گزارش خبر دیگر آمده است كه «آقای خسرو رستگار، معلم شهرستان فسا، ضمن یك صحبت خصوصی با یكی از دوستانش اظهار داشته: افراد مشروحهی زیر در شهرستان فسا و روستاهای اطراف اقدامات خلاف و ضدشاه انجام میدهند. | در گزارش خبر دیگر آمده است كه «آقای خسرو رستگار، معلم شهرستان فسا، ضمن یك صحبت خصوصی با یكی از دوستانش اظهار داشته: افراد مشروحهی زیر در شهرستان فسا و روستاهای اطراف اقدامات خلاف و ضدشاه انجام میدهند. | ||
انتقاد به اصلاحات ارضی در نمایشگاه عكس دانشجویان صنعتی آریامهر «قسمت كشاورزی به وضع كشاورزان اشاره و اضافه شده است بعد از اصلاحات ارضی سر و كلهی افرادی به نام دلالان روستاها پیدا شده كه به كشاورزان وام میدهند... | انتقاد به اصلاحات ارضی در نمایشگاه عكس دانشجویان صنعتی آریامهر «قسمت كشاورزی به وضع كشاورزان اشاره و اضافه شده است بعد از اصلاحات ارضی سر و كلهی افرادی به نام دلالان روستاها پیدا شده كه به كشاورزان وام میدهند... | ||
خبر رسیده گویا است: غیرنظامی غضنفری، آموزگار دبستان ابوریحان بیرونی واقع در قریهی | == قریهی نیوشت شهرستان ساوه== | ||
خبر رسیده گویا است: غیرنظامی غضنفری، آموزگار دبستان ابوریحان بیرونی واقع در قریهی نیوشت شهرستان ساوه، دارای افكار ضدمیهنی میباشد. در محل خدمت، اعلامیهی ضدمیهنی به دیوار نصب و برای محصلین تبلیغ سوء مینماید. به طوری كه محتوای اعلامیههای نصب شده قبل از اینكه پاره شود عبارت بودهاند از: «زنده باد خمینی، كشور ایران اسلامی است، باید حكومت اسلامی برقرار شود.»(8/3/37) | |||
== حومه ایلام == | |||
در گزارش جلسهی شورای هماهنگی مورخهی 8/3/2537 امنیت استان ایلام، افراد شركت كننده در تظاهرات ضدرژیم ضمن طبقهبندی آمده است. در بند پنج ذكر گردیده: «تعدادی از محصلین و نوجوانان سادهلوح و عشایر منطقه در اثر تلقین و تبلیغ عناصر مندرج در بند چهار، روحانیون با نفوذ، مشكوك به توزیع اعلامیههای مضره و شعارنویسی در بعضی از معابر فرعی شهر و بخشیهای حومه بودند كه با بررسیهای لازم نسبت به احضار و ارشاد آنان اقدام گردید، از جمله؛ 1- محمد صادقی، فرزند عبدالحسین، شغل: محصل، ساكنبخش ایوان؛ 2- غلامرضا رستمی فرزند شریعت، شغل: محصل، ساكن بخش ایوان؛ 3- یونس نوروزی، فرزند... شغل: محصل | در گزارش جلسهی شورای هماهنگی مورخهی 8/3/2537 امنیت استان ایلام، افراد شركت كننده در تظاهرات ضدرژیم ضمن طبقهبندی آمده است. در بند پنج ذكر گردیده: «تعدادی از محصلین و نوجوانان سادهلوح و عشایر منطقه در اثر تلقین و تبلیغ عناصر مندرج در بند چهار، روحانیون با نفوذ، مشكوك به توزیع اعلامیههای مضره و شعارنویسی در بعضی از معابر فرعی شهر و بخشیهای حومه بودند كه با بررسیهای لازم نسبت به احضار و ارشاد آنان اقدام گردید، از جمله؛ 1- محمد صادقی، فرزند عبدالحسین، شغل: محصل، ساكنبخش ایوان؛ 2- غلامرضا رستمی فرزند شریعت، شغل: محصل، ساكن بخش ایوان؛ 3- یونس نوروزی، فرزند... شغل: محصل | ||
در گزارش ساواك از پیام امام خمینی به مناسبت 15 خرداد 1357 آمده است: «در تهران چهل و چند منطقه است كه ساكنان آنها مثل حیوانات زندگی میكنند. این مناطق هیچ آثاری از تمدن ندارند. ساكنان این محلات كسانی هستند كه از دهات بیرون رانده شدهاند یا اینها را از دشت قزوین كوچ دادهاند و آنها را به دست یهودیها و صهیونیستها سپردهاند». توزیع اعلامیه در زرگان رزفاناز توابع شیراز توسط اكرم قاسم، انترن دانشگاه پهلوی شیراز و همدستان. | در گزارش ساواك از پیام امام خمینی به مناسبت 15 خرداد 1357 آمده است: «در تهران چهل و چند منطقه است كه ساكنان آنها مثل حیوانات زندگی میكنند. این مناطق هیچ آثاری از تمدن ندارند. ساكنان این محلات كسانی هستند كه از دهات بیرون رانده شدهاند یا اینها را از دشت قزوین كوچ دادهاند و آنها را به دست یهودیها و صهیونیستها سپردهاند». توزیع اعلامیه در زرگان رزفاناز توابع شیراز توسط اكرم قاسم، انترن دانشگاه پهلوی شیراز و همدستان. | ||
به گزارش ساواك، امام خمینی در جایی گفته: «الان .. با تقسیم املاك میخواهند ملت ایران را از جنبش باز دارند ولی كسی فریب آنها را نمیخورد.» | به گزارش ساواك، امام خمینی در جایی گفته: «الان .. با تقسیم املاك میخواهند ملت ایران را از جنبش باز دارند ولی كسی فریب آنها را نمیخورد.» | ||
== قرهداغ== | |||
گزارش خبر | گزارش خبر | ||
موضوع: تبلیغ در روستاهای آذربایجان شرقی | موضوع: تبلیغ در روستاهای آذربایجان شرقی | ||
در روستاهای آذربایجانشرقی كه شامل قرهداغ با هفده محال و پنج هزار آبادی كوچك و بزرگ است كلیهی ملاها جهت تبلیغ ضد ملی و میهنی بسیج شدهاند، از جمله؛ در كلیبرملا حبیب برای توابع كلبیر و درویش اسماعیل، كه اهل روستای دمیرو در جوار كلیبر است، در سایر دهات مردم را جمع میكند و پس از ذكر مصیبت... شروع به تبلیغ و تحریك مردم بر علیه دولت مینمایند و اظهار مینماید كه دو نفر از آیتاللهها به دستور دولت تبعید شدهاند و منزل آیت الله گلپایگانی در قم بهوسیلهی مأمورین دولت به آتش كشیده شده است و همچنین در قریهی شمشیرلو، كه دارای دویست خانوار و از توابع كلبیر است، نوارهای شریعتمداری و گلسرخی پخش گردیده است. | در روستاهای آذربایجانشرقی كه شامل قرهداغ با هفده محال و پنج هزار آبادی كوچك و بزرگ است كلیهی ملاها جهت تبلیغ ضد ملی و میهنی بسیج شدهاند، از جمله؛ در كلیبرملا حبیب برای توابع كلبیر و درویش اسماعیل، كه اهل روستای دمیرو در جوار كلیبر است، در سایر دهات مردم را جمع میكند و پس از ذكر مصیبت... شروع به تبلیغ و تحریك مردم بر علیه دولت مینمایند و اظهار مینماید كه دو نفر از آیتاللهها به دستور دولت تبعید شدهاند و منزل آیت الله گلپایگانی در قم بهوسیلهی مأمورین دولت به آتش كشیده شده است و همچنین در قریهی شمشیرلو، كه دارای دویست خانوار و از توابع كلبیر است، نوارهای شریعتمداری و گلسرخی پخش گردیده است. | ||
سطر ۱۷۸: | سطر ۱۹۸: | ||
«مقام عالی را آگاه میسازیم: خبر واصله حاكی است كه حدود 150 نفر از طلاب علوم دینی در مورخهی 13/3/37 وارد قریهی ستمكلای بهشهر شده و با دوختن لباس سفید در نظر دارند در بهشهر و قرای اطراف تظاهراتی به عمل آورند، كه در این زمینه به هنگهای تابعه ابلاغ گردید ضمن صدور دستورات لازم مراقبتی و تأمین به یگانها ... گزارش نمایند.» | «مقام عالی را آگاه میسازیم: خبر واصله حاكی است كه حدود 150 نفر از طلاب علوم دینی در مورخهی 13/3/37 وارد قریهی ستمكلای بهشهر شده و با دوختن لباس سفید در نظر دارند در بهشهر و قرای اطراف تظاهراتی به عمل آورند، كه در این زمینه به هنگهای تابعه ابلاغ گردید ضمن صدور دستورات لازم مراقبتی و تأمین به یگانها ... گزارش نمایند.» | ||
== قورچی باشی خمین== | |||
طایفهی شفیعیها در تظاهرات خمینی، كه از اهالی یكی از روستاهای لطفی بهنام قورچی باشی هستند. | طایفهی شفیعیها در تظاهرات خمینی، كه از اهالی یكی از روستاهای لطفی بهنام قورچی باشی هستند. | ||
== دورود == | |||
بنابر گزارشی از جانب ساواك، اوضاع مركز بخش درود چنین آمده است: | بنابر گزارشی از جانب ساواك، اوضاع مركز بخش درود چنین آمده است: | ||
«گزارش واصله حاكی است: روز جاری تعدادی اعلامیهی تحریكآمیز و مضره، كه در مورد اغتشاش در 15 خرداد جاری و اسائهی ادب به كد 66 [شاه] میباشد، برای مرتبهی دوم در دبیرستان پروین اعتصامی و مدرسهی راهنمایی شرافت دورود پخش گردیده.» | |||
بهتدریج با نزدیك شدن به رویدادهای انقلاب گزارشهای مربوط به روستا در ذیل برگ خبر آمده است كه به نظر میرسد عدم دسترسی نیروی امنیت و انتظامی به روستاها باعث گردیده تا این گزارشها به صورت مذكور تهیه و تدوین گردد و در گزارش مذكور نیز آمده است. | |||
== جوشقان کاشان== | |||
«خبر رسیده گویا است: حدود بیست روز پیش غیرنظامی حبیب باقری، كه تاجر فرش در كاشان و محل اقامتش در قریهی جوشقان استك كاشان میباشد و از بازاریان متعصب و افراد مذهبی و طرفدار خمینی میباشد، مبلغ دویست هزار تومان به عنوان سهم امام برای روحالله خمینی به كشور عراق فرستاده است و گویا این مبلغ را از خود و بازاریان كاشان جمعآوری و ارسال داشته است. ضمناً این شخص ... با برگزاری مجالس سوگواری و پخش اعلامیهی مضرهی مذهبی و پخش نوارهای مضره و تحریك مردم جوشقان استك فعالیت داشته. برای پسر خمینی نیز مجلس ختم در جوشقان استك برگزار نموده و شیخی به نام صالحی را در تمام مجالس برگزار شده به منزل خود راه داده و...» | «خبر رسیده گویا است: حدود بیست روز پیش غیرنظامی حبیب باقری، كه تاجر فرش در كاشان و محل اقامتش در قریهی جوشقان استك كاشان میباشد و از بازاریان متعصب و افراد مذهبی و طرفدار خمینی میباشد، مبلغ دویست هزار تومان به عنوان سهم امام برای روحالله خمینی به كشور عراق فرستاده است و گویا این مبلغ را از خود و بازاریان كاشان جمعآوری و ارسال داشته است. ضمناً این شخص ... با برگزاری مجالس سوگواری و پخش اعلامیهی مضرهی مذهبی و پخش نوارهای مضره و تحریك مردم جوشقان استك فعالیت داشته. برای پسر خمینی نیز مجلس ختم در جوشقان استك برگزار نموده و شیخی به نام صالحی را در تمام مجالس برگزار شده به منزل خود راه داده و...» | ||
در تاریخ 18/3/57 یك راننده و یك جوشكار به جرم توزیع اعلامیه در تهران و ورامین دستگیر شدند. | در تاریخ 18/3/57 یك راننده و یك جوشكار به جرم توزیع اعلامیه در تهران و ورامین دستگیر شدند. | ||
== قریهی باجیان جعفرآباد ساوه == | |||
در گزارشی دیگر آمده است: | |||
«نامبردهی بالا صدیقی یا صدیقیان آموزگار دبستان دولتی غزافی قریهی باجیان جعفرآباد ساوه، شاگردان دورهی ابتدای را وادار نموده تمثال همایونی را كه به دیوار نصب شده سنگباران و دانشآموزانشان را نیز به این كار تشویق نموده است.» | «نامبردهی بالا صدیقی یا صدیقیان آموزگار دبستان دولتی غزافی قریهی باجیان جعفرآباد ساوه، شاگردان دورهی ابتدای را وادار نموده تمثال همایونی را كه به دیوار نصب شده سنگباران و دانشآموزانشان را نیز به این كار تشویق نموده است.» | ||
انتقاد مردم از وضعیت روستاها و كشاورزی در گفتار خسرو مسعودی، كارمند شركت نیلو، در نظریهی شنبه آمده: «گویا مشارالیه دارای چند قبضه اسلحه میباشد كه آنها را در قریهی ساوجبلاغ مخفی نموده است. | انتقاد مردم از وضعیت روستاها و كشاورزی در گفتار خسرو مسعودی، كارمند شركت نیلو، در نظریهی شنبه آمده: «گویا مشارالیه دارای چند قبضه اسلحه میباشد كه آنها را در قریهی ساوجبلاغ مخفی نموده است. | ||
سطر ۲۰۲: | سطر ۲۲۹: | ||
نظریهی شنبه : امراله سیاهپوش به حدی عشایر سادهلوح را تحت تأثیر قرار داده كه به كلی افكار آنان را شستشو داده و این افراد كه تا چندی قبل در خانههایشان صدای موزیك آوازهای محلی به گوش میرسید، اینك به جای آن نوارهای مذهبی و جلسات بحث و گفتگو دربارهی مسائل مملكتی و روزمره رواج دارد و در یك حالت بلاتكلیفی و بیقیدی به سر میبرند و اكثراً به جای استماع صدای ایران به رادیوهای بیگانه بهخصوص رادیو لندن، گوش فرا میدهند.» | نظریهی شنبه : امراله سیاهپوش به حدی عشایر سادهلوح را تحت تأثیر قرار داده كه به كلی افكار آنان را شستشو داده و این افراد كه تا چندی قبل در خانههایشان صدای موزیك آوازهای محلی به گوش میرسید، اینك به جای آن نوارهای مذهبی و جلسات بحث و گفتگو دربارهی مسائل مملكتی و روزمره رواج دارد و در یك حالت بلاتكلیفی و بیقیدی به سر میبرند و اكثراً به جای استماع صدای ایران به رادیوهای بیگانه بهخصوص رادیو لندن، گوش فرا میدهند.» | ||
== سازمان تعاون روستای مراغه و عجبشیر == | |||
موضوع: محمد خاكپور كارمند سازمان تعاون روستای مراغه | موضوع: محمد خاكپور كارمند سازمان تعاون روستای مراغه | ||
سطر ۲۰۹: | سطر ۲۳۸: | ||
نظریهی شنبه: محمد خاكپور قبلاً یك فرد شاهدوست و میهنپرست بوده ولی در این اواخر به علت تبلیغات و تحریكات یكی از عمال بیگانه، كه در آن محیط پراكنده شدهاند، در شرف گمراهی میباشد. ضمناً حلقهی نوار تقدیمی در منزل شخصی به نام امامعلی امامی، كارمند دفتری آموزش و پرورش عجبشیر، تكثیر گردیده و افراد اشاره شده با یكدیگر جلسات خصوصی تشكیل میدادند.» | نظریهی شنبه: محمد خاكپور قبلاً یك فرد شاهدوست و میهنپرست بوده ولی در این اواخر به علت تبلیغات و تحریكات یكی از عمال بیگانه، كه در آن محیط پراكنده شدهاند، در شرف گمراهی میباشد. ضمناً حلقهی نوار تقدیمی در منزل شخصی به نام امامعلی امامی، كارمند دفتری آموزش و پرورش عجبشیر، تكثیر گردیده و افراد اشاره شده با یكدیگر جلسات خصوصی تشكیل میدادند.» | ||
== قریهی عباسآباد ساوه == | |||
طبق اطلاع واصله؛ «1- عدهای از ساكنین قریهی عباسآباد ساوه، حوزهی استحفاظی پاسگاه رازقان فرقان كه مدتی است در تهران و شهرستان ساوه مشغول كار هستند، اعلامیههایی به دست آورده و در بین اهالی قریهی فوق، كه افراد كوته فكری هستند، توزیع مینمایند. آنها ... شبانه مبادرت به پخش اعلامیه مینمایند و مدتی قبل نیز ... از اهالی قریهی عباسآباد مبالغی به عنوان اعانه جمعآوری نموده تا به قم ارسال نمایند. | طبق اطلاع واصله؛ «1- عدهای از ساكنین قریهی عباسآباد ساوه، حوزهی استحفاظی پاسگاه رازقان فرقان كه مدتی است در تهران و شهرستان ساوه مشغول كار هستند، اعلامیههایی به دست آورده و در بین اهالی قریهی فوق، كه افراد كوته فكری هستند، توزیع مینمایند. آنها ... شبانه مبادرت به پخش اعلامیه مینمایند و مدتی قبل نیز ... از اهالی قریهی عباسآباد مبالغی به عنوان اعانه جمعآوری نموده تا به قم ارسال نمایند. | ||
2- قرچعلی یك جلد كتاب از غزلیات و رباعیات فرخی یزدی را به دست آورده و اشعار آن را در بین بستگان خود قرائت و با سخنرانی ضد ملی ذهن مردم را خراب میكند». بر این اساس، بهتدریج روستاییان خود فعالیتهای انقلابی را در ارتباط با نیروهای شهری سامان دادند. | 2- قرچعلی یك جلد كتاب از غزلیات و رباعیات فرخی یزدی را به دست آورده و اشعار آن را در بین بستگان خود قرائت و با سخنرانی ضد ملی ذهن مردم را خراب میكند». بر این اساس، بهتدریج روستاییان خود فعالیتهای انقلابی را در ارتباط با نیروهای شهری سامان دادند. | ||
== قریهی نودهبام اسفراین == | |||
موضوع: شیخ پیر علی عباسی فرزند كربلایی | موضوع: شیخ پیر علی عباسی فرزند كربلایی | ||
خبر رسیده گویاست: غیرنظامی یاد شدهی بالا از افراطیون مذهبی است كه در سنوات گذشته در شهرستان قم طلبه بوده و در تظاهرات اخیر مشهد شركت نموده است و مأمورین شهربانی وی را شناسایی و در صدد دستگیریش بودهاند كه نامبرده موفق به فرار گردیده است. در حالی كه در قریهی نودهبام اسفراین، محل سكونت دایمیاش، سكنی گزیده و به رانندگی تراكتور اشتغال دارد.» | خبر رسیده گویاست: غیرنظامی یاد شدهی بالا از افراطیون مذهبی است كه در سنوات گذشته در شهرستان قم طلبه بوده و در تظاهرات اخیر مشهد شركت نموده است و مأمورین شهربانی وی را شناسایی و در صدد دستگیریش بودهاند كه نامبرده موفق به فرار گردیده است. در حالی كه در قریهی نودهبام اسفراین، محل سكونت دایمیاش، سكنی گزیده و به رانندگی تراكتور اشتغال دارد.» | ||
== آبدشت بافت== | |||
«برابر اعلام ناحیهی ژاندارمری كرمان، سه نفر به اسامی؛ محمد رضا اسماعیلی راد، علی شهابالدین پاریزی معروف به علی خالق و احمد انصاری، كه خود را ستاری معرفی نموده، به مسجد معدن آب دشت بافت رفته ضمن بیان مطالب ضدمیهنی، از مسجد خارج و مبادرت به نوشتن جملات اهانتآمیز علیه مقامات عالیهی مملكت بر در و دیوار خارج مسجد نمودهاند كه به وسیلهی مأمورین ژاندارمری دستگیر و با تشكیل پرونده به دادگاه...» | «برابر اعلام ناحیهی ژاندارمری كرمان، سه نفر به اسامی؛ محمد رضا اسماعیلی راد، علی شهابالدین پاریزی معروف به علی خالق و احمد انصاری، كه خود را ستاری معرفی نموده، به مسجد معدن آب دشت بافت رفته ضمن بیان مطالب ضدمیهنی، از مسجد خارج و مبادرت به نوشتن جملات اهانتآمیز علیه مقامات عالیهی مملكت بر در و دیوار خارج مسجد نمودهاند كه به وسیلهی مأمورین ژاندارمری دستگیر و با تشكیل پرونده به دادگاه...» | ||
== ده فردیس == | |||
موضوع: محمدعلی تقوی راد | موضوع: محمدعلی تقوی راد | ||
«نامبردهی بالا كه به اتفاق دوستان به ده فردیس رفته بود برای عدهای از جوانان، كه اكثراً دانشآموز هستند، صحبت مینمود كه برای دختران هم روز بهخصوصی معین كنید تا برای آنها هم صحبت كنیم و تعداد سی جلد كتاب دكتر علی شریعتی را، كه همراه آورده بود، به كتابخانهی مدرسهی فردیس داده و اظهار نمود: خدا بیامرزد دكتر علی شریعتی را! كتابهایش تا ده فردیس هم راه پیدا كرده» و اضافه نمود: «روز 28/3/37 در مسجد ارك یاد بود دكتر علی شریعتی بود. مردم قیام كردند و با مأمورین به برخورد پرداختند و در خیابان سپه شعار میدادند ... منصور شاه را میكشیم به امید پیروزی حكومت اسلامی ...» تاریخ سند 3/4/37 است، یعنی ظرف چند روز خبر به روستا رسیده است. | «نامبردهی بالا كه به اتفاق دوستان به ده فردیس رفته بود برای عدهای از جوانان، كه اكثراً دانشآموز هستند، صحبت مینمود كه برای دختران هم روز بهخصوصی معین كنید تا برای آنها هم صحبت كنیم و تعداد سی جلد كتاب دكتر علی شریعتی را، كه همراه آورده بود، به كتابخانهی مدرسهی فردیس داده و اظهار نمود: خدا بیامرزد دكتر علی شریعتی را! كتابهایش تا ده فردیس هم راه پیدا كرده» و اضافه نمود: «روز 28/3/37 در مسجد ارك یاد بود دكتر علی شریعتی بود. مردم قیام كردند و با مأمورین به برخورد پرداختند و در خیابان سپه شعار میدادند ... منصور شاه را میكشیم به امید پیروزی حكومت اسلامی ...» تاریخ سند 3/4/37 است، یعنی ظرف چند روز خبر به روستا رسیده است. | ||
== قریهی زانگلانلو، درگز== | |||
یكی از طلاب علوم دینی شهر قم به نام شیخ فرجاله فرزند محمد حسن كه در منزل شیخ علی نامی در شهر قم سكونت دارد، اخیراً كه برادرش جهت دیدار وی به شهر قم رفته در راه برگشت به محل سكونت خود، واقع در قریهی زانگلانلو، شایع نموده كه شیخ فرجاله اظهار داشته: ما جام بلا را نوشیده و قرارداد امضا كردهایم كه بایست در راه دین شهید شویم و با برگزاری چهلم و بعد از چهلم دیگر كار را شروع میكنیم و بالاخره، یا موفق یا شهید خواهیم شد». | یكی از طلاب علوم دینی شهر قم به نام شیخ فرجاله فرزند محمد حسن كه در منزل شیخ علی نامی در شهر قم سكونت دارد، اخیراً كه برادرش جهت دیدار وی به شهر قم رفته در راه برگشت به محل سكونت خود، واقع در قریهی زانگلانلو، شایع نموده كه شیخ فرجاله اظهار داشته: ما جام بلا را نوشیده و قرارداد امضا كردهایم كه بایست در راه دین شهید شویم و با برگزاری چهلم و بعد از چهلم دیگر كار را شروع میكنیم و بالاخره، یا موفق یا شهید خواهیم شد». | ||
== قریهی امیركلا== | |||
در گزارش تظاهرات بابلسر آمده كه «مورخهی 24/3/37 عدهای عناصر ناصالح، حدود هشتاد نفر كه اغلب از شهرستانهای مجاور به بابلسر آمده بودند، ضمن تظاهرات مبادرت به دادن شعارهای مضره و اخلال نظم نمودند». در خلال گزارش از قریهی امیركلا نیز سخن به میان آمده است. | در گزارش تظاهرات بابلسر آمده كه «مورخهی 24/3/37 عدهای عناصر ناصالح، حدود هشتاد نفر كه اغلب از شهرستانهای مجاور به بابلسر آمده بودند، ضمن تظاهرات مبادرت به دادن شعارهای مضره و اخلال نظم نمودند». در خلال گزارش از قریهی امیركلا نیز سخن به میان آمده است. | ||
== روئین، اسفراین== | |||
گزارش خبر | گزارش خبر | ||
«نامبردهی بالا شیخ محمد رضا نكونام در تاریخ 27/3 در مجلس ترحیم به مناسبت چهلمین روز كشته شدگان قم، كه از طرف حاج رضا عمادی و حاج اردبیلی در قریهی روئین گرفته شده بود، شروع به بدگویی از دولت نموده و اظهار داشته: وظیفهی شما است اعلامیه بخوانید و پخش نمایید و نوارهایی را كه آقایان علما در چهلم كشته شدگان حوادث اخیر منبر رفتهاند گوش نمایید. ضمناً شیخ محمد علیزاده، كه در قم ساكن است، اعلامیهی شریعتمداری، گلپایگانی و خمینی را به قریهی روئین آورده و به شیخ محمد رضا نكونام داده، وی نیز اعلامیهی مزبور را به چند نفر منجمله علی اصغر صادقی داده كه در مسجد روئین نصب نمایند.» | «نامبردهی بالا شیخ محمد رضا نكونام در تاریخ 27/3 در مجلس ترحیم به مناسبت چهلمین روز كشته شدگان قم، كه از طرف حاج رضا عمادی و حاج اردبیلی در قریهی روئین گرفته شده بود، شروع به بدگویی از دولت نموده و اظهار داشته: وظیفهی شما است اعلامیه بخوانید و پخش نمایید و نوارهایی را كه آقایان علما در چهلم كشته شدگان حوادث اخیر منبر رفتهاند گوش نمایید. ضمناً شیخ محمد علیزاده، كه در قم ساكن است، اعلامیهی شریعتمداری، گلپایگانی و خمینی را به قریهی روئین آورده و به شیخ محمد رضا نكونام داده، وی نیز اعلامیهی مزبور را به چند نفر منجمله علی اصغر صادقی داده كه در مسجد روئین نصب نمایند.» | ||
== قریهی یساقی گرگان== | |||
خبر دیگری كه ساواك از مازندران داشت و آن را در بولتن تكبرگی منتشر كرد مربوط به یكی از روستاهای گرگان بود. «شب هنگام مورخ 19/3/377 شیشهی كلاسها و همچنین قاب تمثالهای همایونی موجود در كلاسهای دبستان یادبود قریهی یساوی گرگان توسط افراد ناشناس شكسته شده است». | خبر دیگری كه ساواك از مازندران داشت و آن را در بولتن تكبرگی منتشر كرد مربوط به یكی از روستاهای گرگان بود. «شب هنگام مورخ 19/3/377 شیشهی كلاسها و همچنین قاب تمثالهای همایونی موجود در كلاسهای دبستان یادبود قریهی یساوی گرگان توسط افراد ناشناس شكسته شده است». | ||
[[رده: انقلاب اسلامی]] | |||
[[رده: ساواک]] | |||
[[رده: روستا]] | |||
[[رده: انقلاب در روستاها]] | |||
[[رده: وقایع]] | |||
منبع: | |||
[http://www.irdc.ir/fa/news/117/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AE%DB%8C%D8%B2%D8%B4-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-57 مرکزاسناد انقلاب اسلامی] |