تفاوت میان نسخههای «کارخانه ماشین سازی تبریز در "کما"»
مجتبی کریمی (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «14 مهرماه جاری بود که خبر حکم قطعی هیات داوری مبنی بر '''خلعید صندوق بازنشستگ...» ایجاد کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۲ نوامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۶:۵۹
14 مهرماه جاری بود که خبر حکم قطعی هیات داوری مبنی بر خلعید صندوق بازنشستگی فولاد از شرکت ماشینسازی تبریز و بازگرداندن سهام این شرکت به ایدرو در خروجی خبرگزاریها قرار گرفت. حتی مردم استان و کارگران مارگزیده شرکت که از ریسمان سیاه و سفید میترسیدند، احتمال ظهور چهره عجیب و غریب دیگری شبیه مش قربانعلی را دور از ذهن نمیدیدند و بیثباتی و دلواپسی، حالت غالب بر فضای گروه ماشینسازی تبریز بود. نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو به تلاشهای مداوم خود برای احقاق حقوق شرکت ماشینسازی تبریز، اشاره و اضافه میکند: یکسال است، قطعیت موضوع خلعید از صندوق فولاد را قانونی دنبال و محقق میکنیم ولی هر بار دولت اما و اگری ایجاد میکند که جلوی این انتقال را بگیرد. بیگی ادامه میدهد: بالاخره هیات عامل به ماشینسازی میرود و جلسه میگذارد که انتقال سهام ماشینسازی به ایدرو شروع شود که باز هم انقلت دیگری میآورند و مدعی میشوند سهام ماشین سازی بلوکه شده است؛ چرا که 30 میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهی دارد؛ بنابراین جلوی انتقال را میگیرند و موضوع معطل میماند. این روزها اخباری به گوش میرسد که عدهای با رفت و آمدهای مکرر به سازمان خصوصیسازی به دنبال تصاحب ماشینسازی هستند و یا طرح موضوع واگذاری شرکت به شستا هنوز محل نگرانی کارگرانی است که اصلا دوست ندارند این اتفاق بیفتد. شاید این جمله استاندار آذربایجانشرقی خیال همه را راحت کند؛ اخیرا هیات داوری تشکیل جلسه داده و خلع ید صندوق بازنشستگی فولاد از شرکت ماشینسازی و واگذاری شرکت به ایدرو قطعی شده ولی هنوز این رای به صورت کتبی ابلاغ نشده و همه منتظر ابلاغ نظر هیات داوری هستیم.
محمدرضا پورمحمدی ابراز میدارد: بنده با مدیران سازمان گسترش و نوسازی صنایع صحبت کردهام که حتما کارخانه را تحویل بگیرند و هیات مدیره و مدیرعامل را در اسرع وقت تعیین کنند. استاندار آذربایجانشرقی در عین حال خاطرنشان میسازد: با توجه به تغییراتی که در وزارت صمت انجام گرفته فرآیند انتقال ماشینسازی کمی دچار تأخیر است و به کندی پیش میرود؛ ولی مطمئنا طی روزهای آینده هیات داوری خواستار رسیدگی به موارد خواهد شد.
وی در ارتباط با طرح موضوع واگذاری ماشینسازی به شستا نیز تاکید میکند: چنین چیزی نخواهد شد؛ البته مصوبهای مبنی بر واگذاری 35 درصد سهام شرکت به شستا وجود دارد که هنوز کتبا ابلاغ نشده است. این شرکت بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی چند بار توسط سازمان خصوصی واگذار شد و به دلیل عدم بررسی اهلیت خریدار توسط سازمان خصوصیسازی، پس از واگذاری با مشکلاتی مواجه شد.
در آخرین مرحله در سال 97 سازمان خصوصیسازی بدون نگاه به جوانب موضوع، این کارخانه را به فردی که بعدها مشخص شد ۴۰۰ میلیون دلار ارز دولتی دریافت کرده و در بازار آزاد فروخته است، واگذار کرد.
قربانعلی فرخزاد چند روز بعد از این واگذاری در نشست خبری از برنامههای خود برای احیاء تولید سخن گفت ولی در عمل چرخ تولید این کارخانه در زمان مدیریت وی از حرکت ایستاد و رسیدگی قاطع دستگاه قضا با فساد اقتصادی که از سال گذشته سرعت و شتاب بیشتری پیدا کرد از سوءاستفاده مالک جدید ماشینسازی تبریز از بیتالمال پرده برداشت و با ورود قوه قضائیه، ماشینسازی مجددا به صاحب آن قبل از خصوصیسازی؛ یعنی صندوق بازنشستگی فولاد برگشت.
دستگاه قضا در کنار برنامهریزی برای رونق تولید در این کارخانه، به اتهامات قربانعلی فرخزاد نیز رسیدگی کرد و سوم اردیبهشت ماه سالجاری غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه از محکومیت وی به جرم مشارکت در اخلال نظام ارزی از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکهای به ۲۰ سال حبس، پرداخت جزای نقدی و ضبط ارزهای مکشوفه خبر داد.
مطابق جدیدترین گزارش سخنگوی قوه قضائیه در دهمین نشست خبری در خصوص این پرونده تنها یک اقدام دستگاه قضا بازگشت ماشینسازی تبریز به دولت بود. ارزش واگذاری و قیمت کارشناسی که آنها برآورد کردند، ۶۸۸ میلیارد تومان بوده است که با پیگیری صورت گرفته این واگذاری ابطال و به بیتالمال اعاده شده است