۲۴۶
ویرایش
Tkaaraazmaa (بحث | مشارکتها) |
Tkaaraazmaa (بحث | مشارکتها) |
||
سطر ۱۰۱: | سطر ۱۰۱: | ||
در بخش باشت از توابع گچساران نیز معلمان انقلابی و مذهبی در آگاهسازی و تحریم شركت در مراسمهای دولتی نقش بسزایی داشتند. از سروستان فارس نیز گزارشهای تحركات انقلابی با هدایت فرهنگیان منطقه انتشار یافت. | در بخش باشت از توابع گچساران نیز معلمان انقلابی و مذهبی در آگاهسازی و تحریم شركت در مراسمهای دولتی نقش بسزایی داشتند. از سروستان فارس نیز گزارشهای تحركات انقلابی با هدایت فرهنگیان منطقه انتشار یافت. | ||
ادامهی این انتشار اعلامیهها به نصرآباد تفت نیز توسط دانشجویان حومهی این مناطق محقق شد و در گزارش ارتباط این افراد با گروههای برانداز اصفهانی در دانشگاه اصفهان مورد تأیید قرار گرفته است | == نصرآباد تفت== | ||
ادامهی این انتشار اعلامیهها به نصرآباد تفت نیز توسط دانشجویان حومهی این مناطق محقق شد و در گزارش ارتباط این افراد با گروههای برانداز اصفهانی در دانشگاه اصفهان مورد تأیید قرار گرفته است. | |||
در | == قریهی پیركندی مشكینشهر == | ||
در آذربایجان شرقی و از طریق ژاندارمری مشكینشهر پنج نفر از روحانیون و ساكنین قریهی پیركندی ...به اتهام توزیع اعلامیهی پخش نوار، كه بر علیه مملكت پر شده بود، دستگیر شدند. انعكاس گزارش آن به وزارت كشور حاكی از آن است كه موضوع تا چه مرحلهای عمق یافته بود. | |||
== آبیك قزوین == | |||
همچنین در تاریخ 30/1/37 یكی از مدیران دبیرستان بخش اشنویه از توابع شهرستان نقده در آذربایجانغربی به علت داشتن تعدادی دستنویس مضره حاوی مطالبی علیه حزب رستاخیز ملت ایران توسط مأمورین ژاندارمری محل دستگیری گردید. | در آبیك قزوین نیز مباحث كلاسهای آموزشی به صحنهی مباحث سیاسی و انقلابی و سؤالات مطروحه پیرامون آن تبدیل گردید. | ||
== روستاهای دوانگهی ساری== | |||
در سندی جالب و تقریباً '''منحصر به فرد''' اسامی دانشآموزان بخش دوانگهی ساری، كه نشریات مذهبی «راه حق» از قم برایشان ارسال میشده، ذكر گردیده و نظریات كارشناسی ساواك این بود كه ارسال این قبیل نشریات از قم به مصلحت نیست. افراد ذیل با محلههای مختلف تقریباً گسترهی جغرافیایی را در انتشار آگاهی مذهبی در این بخش فراهم میآورند،. شامل؛ رضایی از قریهی شلمدره، شیرزاده و شیرزاد از قریهی مرگاوعلیا، باكری و كمالی از قریهی پاشاكلا، رمضانی از قریهی جورجاده، قربانی و وندادی از قریهی محبی و تقوی از قریهی تلارم. این سند حاكی از آن است كه تحصیلكردگان روستایی دسترسی قابل توجهی را به آثار دینی داشته بودند. | |||
== زارچ از توابع یزد== | |||
همانطور كه قبلاً آمد؛ تشكلیافتگی نیروهای انقلابی جوان در سطح روستاها در سال 1357 ابعاد جدیدی یافت. به طور نمونه در آبادی زارچ از توابع شهرستان یزد تعدادی از جوانان و دانشجویان و محصلین فوقدیپلم هیئتی به نام هیئت دینی تشكیل و عدهای از جوانهای محل را بالاجبار میطلبند و وارد آن هیئت مینمایند. این هیئت ضمن بحث دینی، به انتقاد اجتماعی و سیاسی میپردازد. همچنین در «سرچشمهی زارچ كتابخانهای بنا كردهاند كه شخصاً كتابهایی چاپ و به اطراف و اكناف پخش مینماید كه عامل اصلی آن هم شیخ ... است كه از شهرستان قم آمده.» | |||
== اشنویه از توابع شهرستان نقده == | |||
همچنین در تاریخ 30/1/37 یكی از مدیران دبیرستان بخش اشنویه از توابع شهرستان نقده در آذربایجانغربی به علت داشتن تعدادی دستنویس مضره حاوی مطالبی علیه حزب رستاخیز ملت ایران توسط مأمورین ژاندارمری محل دستگیری گردید. | |||
== آبادی اطراف شهرستان خرمآباد == | |||
در آبادی اطراف شهرستان خرمآباد لرستان در دبستان ماسور در 31/1/377 فرد یا افراد ناشناسی ضمن پاره كردن تمثالهای مبارك شاهنشاه آریامهر، روی كمد یكی از كلاسها نوشتهاند: ما از این عكسها نمیخواهیم. اگر از این عكسها بزنید پاره خواهیم كرد. | |||
سید عبدالرضا حجازی از روحانیون جنوب شهر از سیاستهای رژیم در زمینهی كشاورزی و اصلاح اراضی انتقاد میكند (3/3/37). «سال 1343 وزیر كشاورزی وقت، هنگام تقسیم اراضی، زمین عدهای را گرفت و به گردن كلفتها داد »... | سید عبدالرضا حجازی از روحانیون جنوب شهر از سیاستهای رژیم در زمینهی كشاورزی و اصلاح اراضی انتقاد میكند (3/3/37). «سال 1343 وزیر كشاورزی وقت، هنگام تقسیم اراضی، زمین عدهای را گرفت و به گردن كلفتها داد »... | ||
سطر ۱۱۴: | سطر ۱۳۰: | ||
«كلیهی مطالب وی دربارهی مندرجات روزنامه و جملات كشور و كاخ جوانان و یا دربارهی رادیو و فیلمهای تلویزیون خود كه چگونه جوانان را منحرف میكنند و سپس، مواردی دربارهی عقبماندگی امور كشاورزی در ایران صحبت كرد و گفت: كشاورزی را در ایران از بین بردهاند.» | «كلیهی مطالب وی دربارهی مندرجات روزنامه و جملات كشور و كاخ جوانان و یا دربارهی رادیو و فیلمهای تلویزیون خود كه چگونه جوانان را منحرف میكنند و سپس، مواردی دربارهی عقبماندگی امور كشاورزی در ایران صحبت كرد و گفت: كشاورزی را در ایران از بین بردهاند.» | ||
== قریهی نوبندگان فسا== | |||
در گزارش ساواك آمده: | در گزارش ساواك آمده: | ||
«موضوع: حاجی اصغر سمتی معلم قریهی نوبندگان» | «موضوع: حاجی اصغر سمتی معلم قریهی نوبندگان» | ||
نامبردهی بالا مدتی است كه در دبستانهای قریهی نوبندگان نفوذ كرده و با اظهارات سوء تحریكآمیز موجب انحراف آموزگاران و محصلین گردیده است. | نامبردهی بالا مدتی است كه در دبستانهای قریهی نوبندگان نفوذ كرده و با اظهارات سوء تحریكآمیز موجب انحراف آموزگاران و محصلین گردیده است. | ||
نظریهی شنبه: خبر صحت دارد. | نظریهی شنبه: خبر صحت دارد. | ||
نظریهی یكشنبه: نامبردهی بالا یكی از روحانیون و وعاظ قریهی نوبندگان در شهرستان فسا میباشد كه با همكاری تعدادی از متعصبین مذهبی در فسا فعالیتهای مذهبی خود را دنبال و طرفداران افراطی وی اقداماتی در جهت توزیع اعلامیه و نوشتن شعارهای مضره انجام داهاند.» | نظریهی یكشنبه: نامبردهی بالا یكی از روحانیون و وعاظ قریهی نوبندگان در شهرستان فسا میباشد كه با همكاری تعدادی از متعصبین مذهبی در فسا فعالیتهای مذهبی خود را دنبال و طرفداران افراطی وی اقداماتی در جهت توزیع اعلامیه و نوشتن شعارهای مضره انجام داهاند.» | ||
سطر ۱۲۸: | سطر ۱۴۲: | ||
همچنین در اعلامیهای به مناسبت تعطیلی 15 خرداد 1357 با ذكر از بین بردن زراعت و ثروت ملی به عنوان یكی از موارد مورد انتقاد جهت تعطیلی و در ادامه افزوده است: به پیروی از نظرات مراجع عظام و رهبران ملی همگی روز دوشنبه 25 خرداد 1357 در خانههای خود به تحصن نشسته زن و مرد، كاسب و كارمند، روحانی و بازاری، كشاورز و كارگر دانشجو و دانشآموز دانشگاه و فرهنگی، پیر و جوان ... تا 5 بعداز ظهر. | همچنین در اعلامیهای به مناسبت تعطیلی 15 خرداد 1357 با ذكر از بین بردن زراعت و ثروت ملی به عنوان یكی از موارد مورد انتقاد جهت تعطیلی و در ادامه افزوده است: به پیروی از نظرات مراجع عظام و رهبران ملی همگی روز دوشنبه 25 خرداد 1357 در خانههای خود به تحصن نشسته زن و مرد، كاسب و كارمند، روحانی و بازاری، كشاورز و كارگر دانشجو و دانشآموز دانشگاه و فرهنگی، پیر و جوان ... تا 5 بعداز ظهر. | ||
== مناطق عشایرنشین كوهرنگ == | |||
در یك گزارش بسیار جالب كه تحت عنوان «تظاهرات» موضوعبندی شده است، چنین آمده است: | در یك گزارش بسیار جالب كه تحت عنوان «تظاهرات» موضوعبندی شده است، چنین آمده است: | ||
«اخیراً آقایان حسن سیفی و علینقی نیكزاد كارمندان دادگستری شهركرد در یك صحبت خصوصی اظهار نمودهاند كه چون اهالی شهركرد تاكنون دست به تظاهراتی نزده و از سایرین تبعیت كردهاند، لذا افراد ناشناسی با ارسال تعدادی اعلامیه به مناطق عشایرنشین، بالاخص كوهرنگ، در صدد حمایت ایلات و عشایر بختیاری در رویدادهای اخیر برآمده و احتمال دارد كه روز 15 خرداد ماه سال جاری تعدادی از عشایر و اهالی قراء به شهركرد وارد و سپس به منظور پیوستن به گروههای تظاهركننده به طرف اصفهان حركت نمایند و دیگران را در این امر یاری دهند. ضمناً یادشدگان در پی اظهارت خود عنوان نمودند كه تعداد زیادی اعلامیه در مورد جزئیات تظاهرات و رویدادهای اخیر از طریق پست بین اهالی كوهرنگ توزیع گردد و از آنها در جهت شركت در تظاهرات دعوت به عمل آمده است.» | |||
== قریهی لطیفی لار == | |||
امان الله عباسیان، فرزند نظر، ساكن قریهی لطیفی لار اخیراً از شیخنشین كویت به لطیفی مراجعت و همراه خود كتاب و نوار مضره از كربلا به ایران آورده و چند روز قبل به اتفاق حسینقلی آگاه، فرزند رحیم، اهل لطیفی با معمم سید حسن نساوه معمم ساكن شهر لار تماس و تبادل افكار نمودهاند. | امان الله عباسیان، فرزند نظر، ساكن قریهی لطیفی لار اخیراً از شیخنشین كویت به لطیفی مراجعت و همراه خود كتاب و نوار مضره از كربلا به ایران آورده و چند روز قبل به اتفاق حسینقلی آگاه، فرزند رحیم، اهل لطیفی با معمم سید حسن نساوه معمم ساكن شهر لار تماس و تبادل افكار نمودهاند. | ||
== روستاهای چارمحال و بختیاری== | |||
در گزارش دیگر ساواك چنین آمده است: | در گزارش دیگر ساواك چنین آمده است: | ||
«مدتی است كه شخصی به نام شیخ احمد فقیهی بهوسیلهی یك دستگاه لندرور با تعدادی از همراهان خود از اصفهان به قرای دستگرد، امامزاده دهنو، ایرانچه، سورك، گشنیزجان و سرگشنیز تردد داشته و با كمك طلبههای همراه خود به صورت زیركانه سعی مینماید كه اهالی را بر ضد حكومت ملی تحریك نموده و ظاهراً با تشكیل هیئتی برنامههای تبلیغاتی خود را بالاحض در ایام سوگواری گسترش دهد. ضمناً یاد شده بهوسیلهی تعدادی از اهالی اصفهان از نظر مالی و معنوی مورد حمایت قرار میگیرد.» | «مدتی است كه شخصی به نام شیخ احمد فقیهی بهوسیلهی یك دستگاه لندرور با تعدادی از همراهان خود از اصفهان به قرای دستگرد، امامزاده دهنو، ایرانچه، سورك، گشنیزجان و سرگشنیز تردد داشته و با كمك طلبههای همراه خود به صورت زیركانه سعی مینماید كه اهالی را بر ضد حكومت ملی تحریك نموده و ظاهراً با تشكیل هیئتی برنامههای تبلیغاتی خود را بالاحض در ایام سوگواری گسترش دهد. ضمناً یاد شده بهوسیلهی تعدادی از اهالی اصفهان از نظر مالی و معنوی مورد حمایت قرار میگیرد.» | ||
== دشت مغان اردیبل== | |||
در گزارشی دیگر كه به ساواك رسیده، آمده است: | در گزارشی دیگر كه به ساواك رسیده، آمده است: | ||
«اطلاعیهی رسیده از نیروی پایداری استان حاكی بود: غیرنظامی حداد جواجویی، رئیس طایفهی حاجی خواجهلو كه در تبریز ساكن میباشد، نواری از آقای شریعتمداری از تبریز به دشت مغان منزل برادرزادهاش اسماعیل خواجویی كه در قشلاق خواجویی حاجی امیرخان ساكن میباشد، برده و اسماعیل خواجوی و امیرخان به نوار گوش داده، سپس حاجی امیرخان اظهار كرده: اگر رژیم به هم خورد دو تا شتر قربانی خواهیم كرد كه مراتب ذیل به همین شماره به هنگ اردبیل ابلاغ شد.» | «اطلاعیهی رسیده از نیروی پایداری استان حاكی بود: غیرنظامی حداد جواجویی، رئیس طایفهی حاجی خواجهلو كه در تبریز ساكن میباشد، نواری از آقای شریعتمداری از تبریز به دشت مغان منزل برادرزادهاش اسماعیل خواجویی كه در قشلاق خواجویی حاجی امیرخان ساكن میباشد، برده و اسماعیل خواجوی و امیرخان به نوار گوش داده، سپس حاجی امیرخان اظهار كرده: اگر رژیم به هم خورد دو تا شتر قربانی خواهیم كرد كه مراتب ذیل به همین شماره به هنگ اردبیل ابلاغ شد.» | ||
در گزارش مفصل از رویكرد روحانیون به مسائل اجتماعی و سیاسی كه عمدتاً ماهیت انتقاد از رژیم پهلوی و عملكردهای آن را داشته چنین آمده است: | در گزارش مفصل از رویكرد روحانیون به مسائل اجتماعی و سیاسی كه عمدتاً ماهیت انتقاد از رژیم پهلوی و عملكردهای آن را داشته چنین آمده است: | ||
== خانوك زرند == | |||
«شیخ نعمتاله صالحی، واعظ ناراحت اصفهانی، اخیراً به همراه برادرزن خود شیخ ابوطالب، كه به نظر میرسد او هم وضع غیرعادی دارد، مجدداً به قریهی خانوك بازگشت. در مسجد همین قریهی ضمن سخنرانی و عنوان مطالب كنایهآمیز و تحریككننده، در بالای منبر اظهار داشته: یك رهبر كه مملكت را رهبری میكند باید از هر نظر سالم باشد. شرع مقدس اسلام، مشروبات الكلی و اذیت و آزار مردم و بیرون كردن مردم از خانه و كاشانهی خود را حرام دانسته؛ زیرا باید در آن مملكت از این دستورات اسلامی پیروی نگردد و یا اینكه كنفرانس تشكیل میشود و پس از پایان كنفرانس گیلاس شراب خودشان را به سلامتی یكدیگر مینوشند و حق مردم را میخورند و با توپ و تانك و تفنگ به جان مردم میافتند و آخر اینها چه مسلمانی است. ضمناً در بین سخنرانی شیخ ابوطالب، نعمتاله صالحی، كه در مسجد حضور داشتهاند، پایین منبر سؤال میكند، در بحث دیگر اگر كسی به حرف ما و گفتار قرآن عمل نكرد پس بشر و بندهی خدا باید چه بكند؟ شیخ ابوطالب جواب داده است: «بجنگد، بكشد و یا كشته شود. باید در راه دین قیام كرد و جهاد نمود و اگر مملكتی یك رهبری برای خودش تعیین كرده و رهبر باید دین و مذهب و جامعهی روحانیت را هم داشته باشد ...» شیخ ابوطالب سپس اضافه كرده است: «مردم! اگر مملكت دگرگون شد شما نباید پشت پا به دین و مذهب بزنید و باید تا آخرین لحظهی حیات دست از دین و دینداری خود برندارید.» | «شیخ نعمتاله صالحی، واعظ ناراحت اصفهانی، اخیراً به همراه برادرزن خود شیخ ابوطالب، كه به نظر میرسد او هم وضع غیرعادی دارد، مجدداً به قریهی خانوك بازگشت. در مسجد همین قریهی ضمن سخنرانی و عنوان مطالب كنایهآمیز و تحریككننده، در بالای منبر اظهار داشته: یك رهبر كه مملكت را رهبری میكند باید از هر نظر سالم باشد. شرع مقدس اسلام، مشروبات الكلی و اذیت و آزار مردم و بیرون كردن مردم از خانه و كاشانهی خود را حرام دانسته؛ زیرا باید در آن مملكت از این دستورات اسلامی پیروی نگردد و یا اینكه كنفرانس تشكیل میشود و پس از پایان كنفرانس گیلاس شراب خودشان را به سلامتی یكدیگر مینوشند و حق مردم را میخورند و با توپ و تانك و تفنگ به جان مردم میافتند و آخر اینها چه مسلمانی است. ضمناً در بین سخنرانی شیخ ابوطالب، نعمتاله صالحی، كه در مسجد حضور داشتهاند، پایین منبر سؤال میكند، در بحث دیگر اگر كسی به حرف ما و گفتار قرآن عمل نكرد پس بشر و بندهی خدا باید چه بكند؟ شیخ ابوطالب جواب داده است: «بجنگد، بكشد و یا كشته شود. باید در راه دین قیام كرد و جهاد نمود و اگر مملكتی یك رهبری برای خودش تعیین كرده و رهبر باید دین و مذهب و جامعهی روحانیت را هم داشته باشد ...» شیخ ابوطالب سپس اضافه كرده است: «مردم! اگر مملكت دگرگون شد شما نباید پشت پا به دین و مذهب بزنید و باید تا آخرین لحظهی حیات دست از دین و دینداری خود برندارید.» | ||
نظریهی یكشنبه: خبر را تایید نمود. | نظریهی یكشنبه: خبر را تایید نمود. | ||
نظریهی هـ . ز: معتقد است كه اظهارات سوء و تحریكآمیز و خلاف مصالح شیخ ابوطالب در ذهن كارگران ساده لوح منطقه تأثیر خواهد داشت و خواستار آن شده تا به سرعت به این مسئله رسیدگی شود. | نظریهی هـ . ز: معتقد است كه اظهارات سوء و تحریكآمیز و خلاف مصالح شیخ ابوطالب در ذهن كارگران ساده لوح منطقه تأثیر خواهد داشت و خواستار آن شده تا به سرعت به این مسئله رسیدگی شود. | ||
== اهر و ورزقان == | |||
در گزارش خبر آمده: | در گزارش خبر آمده: | ||
«نامبردهی بالا از دانشآموز سال ششم متوسطه، ساكن اهر، چهار نوع نوار كه از سخنرانان به نام ... كه در نجف پر شده ... این نوارها توسط وی و دوستان وی در اهر تكثیر و پخش میگردد. در بخش ورزقان نیز این نوارها پخش شده است. گفته میشود؛ در ورزقان توسط فردی به نام اسدی پخش شده است.» | |||
در گزارش خبر دیگر آمده است كه «آقای خسرو رستگار، معلم شهرستان فسا، ضمن یك صحبت خصوصی با یكی از دوستانش اظهار داشته: افراد مشروحهی زیر در شهرستان فسا و روستاهای اطراف اقدامات خلاف و ضدشاه انجام میدهند. | در گزارش خبر دیگر آمده است كه «آقای خسرو رستگار، معلم شهرستان فسا، ضمن یك صحبت خصوصی با یكی از دوستانش اظهار داشته: افراد مشروحهی زیر در شهرستان فسا و روستاهای اطراف اقدامات خلاف و ضدشاه انجام میدهند. |
ویرایش